De reclamemarkt levert dit jaar wereldwijd flink in. GroupM voorspelt een daling van bijna 12 procent, wat omgerekend zo’n 70 miljard dollar is. En dat is nog exclusief politieke reclame. Ook digital advertising ziet de omzetten met 2,4 procent teruglopen, al blijft er nog altijd een slordige 278 miljard dollar over. Het aandeel digitale ads blijft overigens qua totale uitgaven verder stijgen. Zoekadvertenties nemen 109 miljard voor hun rekening.
In 2019 voorspelde GroupM nog een groei van 4,8 procent voor 2020, maar dat werd eind vorig jaar al naar beneden bijgesteld vanwege de afkoelende economie. Met de huidige cijfers zijn we vweer terug op het niveau van 2017. Niet alle regio’s merken de recessie: de VS en China krijgen te maken met een matige terugloop. De grootste klappen krijgen Brazilië, Spanje, India en het Midden Oosten.
GroupM denkt dat volgend jaar de markt weer aantrekt met een groei van 8,2 procent, naar 560 miljard. Ook voor 2020 wordt extra groei voorzien. Dan zitten we weer op het niveau van 2019. Het wereldwijde mediabureau denkt dat vooral outdoor fors gaat groeien.