Adverteerders op televisie gaven in 2021 een recordbedrag uit aan allerlei soorten reclame op het medium dat door veel mediabureaus nog als de meest effectieve manier van adverteren wordt gezien. Volgens de marketingorganisatie van de tv-branche, Screenforce, gaven adverteerders in 2021 iets meer dan 900 miljoen euro uit aan alle vormen van tv-reclame.
Table of Contents
806 miljoen euro naar het reclameblok
Volgens Screenforce lag het forse economische herstel aan de basis van dit recordbedrag, want de inkomsten stegen met 20% ten opzichte van 2020. Voor advertenties in het reclameblok werd 806 miljoen euro neergeteld. Sponsoring van tv-programma’s leverde ook nog 93 miljoen op.
Procter & Gamble grootste in tv-adverteerder
Al jaren is Procter & Gamble de grootste adverteerder op tv, en dat was ook in 2021 niet anders. P&G is de eigenaar van A-merken zoals Ariel, Gillette en Oral-B. Op de tweede plaats komt supermarktketen Jumbo, die ook al jaren de marketingstrijd serieus meespeelt en in 2021 haar investeringen in tv-reclame zelfs met 62% verhoogde.
Screenforce: ‘Adverteerders sterke voorkeur voor tv-reclame’
De tv-branche ziet een duidelijke relatie tussen de recordinvesteringen en het forse economische herstel in 2021. Volgens Screenforce ziet men altijd dat als de economie herstelt, de investeringen in televisiereclame nog sterker herstellen. Ook Screenforce concludeert dan ook dat adverteerders nog steeds een sterke voorkeur hebben voor tv-reclame, waar ze het beste en snelste Nederlanders kunnen bereiken.
Nederlanders houden van televisie
Ondanks de stevige concurrentie van Netflix en Disney+ ziet Sceenforce ook nog andere lichtpuntjes. Zo was 2020 een recordjaar qua tv-kijken en in vergelijking met 2019 keken er in 2021 nog altijd 5% meer Nederlanders naar de traditionele tv-zenders. TV-reclame zal dus nog wel heel wat jaren bovenaan het verlanglijstje van mening markeer staan.