Als we het hebben over recruitment marketing dan hebben we het over alle activiteiten die als doel hebben het opbouwen en behouden van een employer brand, het werven van nieuwe medewerkers en het behouden van bestaande (talentvolle) medewerkers.
Table of Contents
Recruitment marketing strategie
Recruitment marketing vraagt steeds meer om een uitgekiende strategie. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het niet alleen een uitdaging om de juiste kandidaten te vinden voor openstaande vacatures. Het is ook een uitdaging om goede medewerkers te behouden, sommigen van hen krijgen dagelijks aanbiedingen van andere bedrijven.
Recruitment marketingplan
Recruitment marketing is belangrijk en zal in de toekomst nog belangrijker worden. Je doet er daarom verstandig aan een marketingplan te schrijven, vergelijkbaar met een marketingplan voor de acquisitie van nieuwe klanten.
Op dezelfde manier waarop je bouwt aan het creëren van een sterk merk is het ook van belang om te bouwen aan een sterk werkgeversmerk. Het principe is hetzelfde, een het hebben van een sterk (werkgevers)merk maakt werving stukken makkelijker.
Recruitment marketing voorbeeld
Er zijn talloze succesvolle voorbeelden van recruitment marketing, allen hebben ze een ding gemeen: unieke en authentieke content. Houd in je achterhoofd dat toekomstige medewerkers een groot deel van hun tijd met jou gaan besteden en andersom.
Laat door middel van unieke content zien wie jij bent, wat ze kunnen verwachten, waar je voor staat. Unieke (en authentieke) content is hierbij cruciaal. Aan de hand van een stockfoto is het lastig opmaken wat de bedrijfscultuur is of welke sfeer er op kantoor hangt. Gebruik indien mogelijk foto’s van echte collega’s, liever nog: maak een video. Alleen zo kun je je als werkgever onderscheiden.
Kortom, een recruitment marketingplan gaat verder dan het plaatsen van vacatures op Indeed, LinkedIn Jobs en je eigen vacature website.
Must-haves voor elke werkgever:
- Employer brand video: laat een korte video maken die laat zien wie jij bent en waar je voor staat. Wees niet bang om jezelf te zijn, een echte goede employer branding video schrikt af en trekt aan. Zij die passen bij je bedrijf moeten getriggerd worden om bij je te solliciteren, zij die niet passen bij je bedrijf moeten getriggerd worden om vooral niet bij je te solliciteren. Zie het als het deurbeleid van een club, waarbij de uitsmijter de video is. Alleen kiest degene die niet welkom is er zelf voor om niet te komen.
- Employer brand fotografie: bovenstaande geldt ook voor fotografie, laat foto’s maken die het DNA, de bedrijfscultuur van je bedrijf weerspiegelen. Een blik op de foto en je zou moeten weten of je wel of niet voor dit bedrijf zou willen werken.
Slogan recruitment
Als het belang van recruitment marketing je nog niet duidelijk is willen we graag afsluiten met de volgende slogan:
Recruitment IS marketing. If you’re a recruiter nowadays and you don’t see yourself as a marketer, you’re in the wrong profession. – Matthew Jeffrey
Recruitment marketing bureau
Ben jij op zoek naar een recruitment marketing bureau? Als full-service bureau kunnen wij niet alleen inhoudelijk meepraten over jouw recruitment uitdagingen. Wij weten ook als geen ander hoe we doelgroepen zo effectief mogelijk kunnen bereiken en welke content nodig is per kanaal.
Laat ons je helpen met je recruitment marketing strategie en marketingplan, maar ook met de ontwikkeling van je employer brand video & employer brand fotografie.