Met de komst van streaming platforms is online adverteren op entertainment kanalen betaalbaarder en toegankelijker dan ooit geworden. De mediaconsumptie is de afgelopen jaren drastisch verschoven van conventionele kanalen zoals kabel en AM/FM-radio naar betaalde streaming providers voor zowel televisie als audio. Bedrijven hebben steeds meer opties als het gaat om het bereiken van consumenten op meer gerichte en kosteneffectieve manieren.
Hoewel velen van ons zich kunnen herinneren dat ze CD’s kochten of voor de TV zaten in afwachting van de nieuwste aflevering van een show, zijn jongere generaties opgegroeid met de luxe dat alle nieuwste muziek gemakkelijk toegankelijk is via hun mobiele apparaten en hele seizoenen van hun favoriete programma’s klaar om te streamen.
Uit onderzoek van Deloitte blijkt dat ruim een kwart van de consumenten maakt geen gebruik meer van een kabelaanbieder en een ruime meerderheid van degenen die nog wel een kabelaansluiting hebben, hebben dit alleen omdat het bij hun internetabonnement is inbegrepen.
Het tijdperk van streaming is nu aangebroken en potentiële adverteerders hebben een schat aan keuzes in platforms met opmerkelijk betaalbare tarieven.
Table of Contents
Waarom zou je adverteren op streaming?
De drie belangrijkste voordelen van adverteren op streaming platforms zijn: targeting, betaalbaarheid en toegankelijkheid.
Targeting
Targeting stelt je in staat je advertentie inspanningen te concentreren op een bepaald segment van klanten op basis van ‘gerichte’ kenmerken. Er zijn vier targeting opties: demografisch, psychografisch, gedragsmatige en geografisch.
Demografische segmentatie verdeeld consumenten naar leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, ras en/of religie. Op zijn beurt groepeert psychografische segmentatie mensen op basis van hun waarden, overtuigingen, interesses, persoonlijkheid en/of levensstijl. Ondertussen clustert gedragssegmentatie potentiële klanten op basis van hun koopgedrag en/of merkbetrokkenheid. Ten slotte heeft geografische segmentatie betrekking op locatie en kan worden opgesplitst van land tot buurt.
Met advertenties op zowel streaming audio als televisie, bevinden bedrijven zich in een unieke positie om te profiteren van de gedetailleerde online profielen van consumenten. Dit zorgt voor een niveau van targeting dat niet beschikbaar is op traditionele kanalen zoals AM/FM-radio en televisie, waar marktsegmentatie op zijn best beperkt is tot geografisch.
Bij streaming advertenties hebben bedrijven de vrijheid om boeiende advertenties te maken die op maat zijn gemaakt voor specifieke doelgroepen. Bedrijven die op conventionele TV en radio adverteren, zijn daarentegen beperkt tot het maken van meer algemene advertenties voor bredere doelgroepen.
Betaalbaarheid
Het tweede is de betaalbaarheid. De kosten van reclame op streaming diensten ligt vaak vele malen lager dan de kosten om te adverteren op traditionele radio en TV.
Toegankelijkheid
Het laatste voordeel gaat hand in hand met betaalbaarheid, namelijk: toegankelijkheid. Simpel gezegd, streaming audio en televisie hebben meer platforms om uit te kiezen en meer variatie in kosten als het gaat om adverteren.