Normaal gesproken groeit de totale e-commerce omzet ieder jaar, maar de corona-crisis gooit dit jaar roet in het eten. De omzet van e-commerce daalde namelijk in het eerste kwartaal van 2020 met 4% naar 6 miljard euro. Oorzaak? De dienstensector, en de reisbranche in het bijzonder. Dit blijkt uit de nieuwste versie van de Thuiswinkel Markt Monitor, het Nederlandse onderzoek naar online consumentenbestedingen.
Zoals gezegd had vooral de reisbranche had het zwaar te verduren. De online uitgaven aan Pakketreizen laten bijvoorbeeld een daling van 50% zien ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Losse Vliegtickets en Accommodaties daalden ook vors, en noteerden een daling van 28%.
De meeste webwinkels hoeven zich dus geen zorgen te maken, want de bestedingen aan producten kende een groei van 19%. Maar deze groei heeft de daling binnen diensten dus niet kunnen compenseren, waardoor het eerste kwartaal van 2020 per saldo dus een negatief groeiresultaat noteert.
Verder valt uit de cijfers op te maken dat, met uitzondering van de categorie kleding, er binnen alle productcategorieën een groei te zien in de online uitgaven. De grootste online groei is te zien bij IT (+38%), Sport en Recreatie (+34%), Home & Living (+30%) en Food/Nearfood (+23%). Dus online ondernemers die willen uitbreiden doen er verstandig aan een kijkje in bovengenoemde niches te nemen.
Alle nieuwe betaalmethoden zoals Apple Pay ten spijt, meldt Thuiswinkel.org dat iDEAL onverminderd populair blijft in ons land. Het aandeel van deze betaalwijze binnen de online bestedingen steeg juist van 59 naar 68 procent. Het aandeel van consumenten die hun mobiele telefoon gebruiken voor een aankoop via internet, is ook dit kwartaal verder gestegen. Waar vorig jaar in het eerste kwartaal van 2019 nog 37% van de online kopers iets via hun telefoon had gekocht, was dat dit jaar 42 procent. Maar dit is uiteraard geen nieuws voor ondernemers die hun analytics continue goed monitoren.