Wie wel eens met moderne mediabureaus heeft gewerkt kan het beamen: de rol van een full service mediabureau is tegenwoordig flink veranderd. Een nieuw tijdperk waarin data net zoveel centraal staat als creativiteit. Door deze twee onmisbare componenten aan elkaar te koppelen voegt bijvoorbeeld mediabureau Amsterdam op dagelijkse basis veel waarde toe.
Er zijn mediabureaus die al meer dan 10 jaar lang onderzoek doen naar de rol van grote merken in het leven van honderdduizenden mensen in belangrijke markten. Belangrijkste conclusie? Meer dan twee derde van de merken zijn tegenwoordig irrelevant en 60% vindt bovendien de content van merken bovendien niet goed.
Table of Contents
Uitdaging van moderne mediabureaus
Daarnaast wordt reclame nog te vaak gezien als een irritant en een goed moment om te zappen. De uitdaging van moderne mediabureaus is dus focus op een betekenisvollere vorm van communicatie, zodat merken de connectie kunnen blijven maken.
Een belangrijk speerpunt hierbij is de merken waar een mediabureau voor werkt meer betekenisvol zijn. Merken kunnen dus beter inspireren, iets leren of meegeven, verrassen, iets mogelijk maken waardoor de consument een lach op het gezicht krijgt.
Mediabureaus en reclamebureaus smelten samen
Duurzaamheid als doel hebben zou goed kunnen werken, maar het is zeker geen noodzaak. Er moeten vooral boodschap worde gecommuniceerd die de consument écht raken. Vanuit media en data insights, weet het mediabureau steeds beter hoe we een boodschap creëren waar de consument wél geïnteresseerd in is.
Doordat data een steeds belangrijkere rol heeft in het creatieve proces, zie je dat mediabureaus en reclamebureaus naar elkaar toegroeien. Sterker, de meeste media adviesbureaus integreren een eigen reclamebureau om de beschikbare data volledig in het creatieve proces toe te kunnen passen.
Van televisie zender tot Instagram influencer
Aangezien steeds meer merken hetzelfde doen, zullen mediabureaus de merken moeten confronteren met belangrijke vrage zoals: wat doet het merk voor jou en wat geeft het terug? De traditionele kijk op content (kanalen) moet dan ook volledig worden losgelaten, want alles is potentieel een kanaal: van events tot games en van televisie zender tot Instagram influencer.
Voor mediabureaus blijft het dus belangrijk om de werelden van reclame en mediapartners met elkaar te blijven verbinden. Op deze manier kan het artiesten, kanalen en merken beter aan elkaar koppelen met als resultaat dat de consument wordt geraakt. Kortom, media en reclame gaan tegenwoordig hand in hand en dat vraagt om een mindset verandering bij de marketeers van bekende merken.