RTL Group heeft via haar dochterondernemingen RTL AdConnect, G+J iMS en de mediadivisie van Smartclip een internationaal crossmediaal advertentie kantoor gelanceerd. Op deze manier wil RTL Group de internationale activiteiten van RTL AdConnect laten aansluiten op de digitale reclametechnologie van Smartclip en deze samen laten werken met de grote Duitse uitgeverij Gruner+Jahr waarvan RTL sinds kort ook de eigenaar is.
Table of Contents
Adverteren op TV, radio en online
Het verkoophuis zal advertenties gaan verkopen via print, televisie, radiozenders en online via websites, video en podcasts. Hierbij zal het gaan om alle merken onder de RTL paraplu vallen, waaronder uiteraard ook alle Nederlandse RTL-zenders, maar ook de aangesloten zenders in de UK, VS, België en Italië.
↳ Wat kost adverteren bij RTL? Bekijk hiervoor bijvoorbeeld: Adverteren RTL Z.
Crossmediale wensen van adverteerders
RTL Group kan met het nieuwe verkoopkantoor slimmer inspelen op de behoefte aan crossmediale wensen van adverteerders. Gruner+Jahr zit van oudsher in de tijdschriftenmarkt, terwijl Smartclip een sterke positie in het digitale verkoopdomein heeft.
250 medewerkers in 13 landen
Het internationale RTL verkoopkantoor krijgt 250 medewerkers en zal actief zijn in 13 landen met onder meer een kantoor in Amsterdam. Dat RTL alle commerciële activiteiten samenvoegt, is een slimme zet. Want door de sterk groeiende concurrentie met wereldwijde tech platforms, zijn allianties en partnerships tussen Europese mediabedrijven steeds belangrijker.
Advertenties voor derden verkopen
Met deze nieuwe internationale sales unit kan RTL door haar schaalgrootte, digitale advertentie technologie en kennis van content wellicht een leidend internationaal verkoopkantoor creëren. Voorts geeft RTL aan dat men haar verkoopkanaal ook openzet voor derden (andere omroepen en uitgevers) zodat men met gezamenlijke krachten een antwoord op ‘bigtech’ kan geven.