RTL Nederland en Talpa Network willen samen een joint venture vormen. Dat maakten gisteravond de bedrijven nabeurs bekend. Ondanks de geruchten dat DPG Media in de race was, heeft DPG Media het nakijken wat betreft de Nederlandse tak van RTL. Waarschijnlijk kan het Vlaamse mediabedrijf wel de Belgische tak van RTL inlijven.
RTL en Talpa maken overigens geen bedragen bekend die met deze deal gemoeid zijn. Duidelijk is wel dat het geen 50/50-deal wordt, want RTL Nederland krijgt 70% van de aandelen en Talpa van John de Mol 30%.
Table of Contents
Omzet RTL Nederland en Talpa
De omzet van RTL Nederland en Talpa samen was in ‘coronajaar’ 2020 iets meer dan 900 miljoen euro. Voor beide aandeelhouders zou de waardecreatie naar schatting 100 miljoen à 120 miljoen euro per jaar bedragen. RTL Nederland heeft 800 medewerkers, Talpa Network heeft 1.200 mensen in dienst. Dit komt onder meer door de radiotak van Talpa waar ook veel mensen werken.
Sven Sauvé blijft RTL-topman
RTL-topman Sven Sauvé krijgt de leiding over het nieuwe mediaconcern. John de Mol blijft dus aandeelhouder en bovendien producent van nieuwe formats. De Mol kan zich hiermee geheel wijden aan zijn nieuwe productietak die hij recentelijk heeft opgezet en waarin hij goed is: het maken en ontwikkelen van tv-formats. De huidige CEO van Talpa Network, Pim Schmitz, treedt toe tot de nieuwe raad van commissarissen van RTL Nederland.
Belangrijke rol voor Videoland
Sauvé zegt dat Videoland een grote rol spelen bij de fusie. Men wil het videoplatform nog sterker maken, iets wat zeker ook nodig is met de almaar groeiende concurrentie op dit vlak. Zo komen Viaplay en HBO zeer binnenkort naar Nederland. Door samen te werken kunnen zij samen meer investeren in Nederlandse content en zich onderscheiden door populaire lokale content.
Portfolio RTL Nederland
RTL Nederland brengt haar televisiezenders RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL Z, nieuwsplatform RTL Nieuws en streamingdienst Videoland in. Videoland is tegenwoordig nummer 2 op de Nederlandse streamingmarkt. Verder heeft het de bekende app Buienradar.
Portfolio Talpa Network
Talpa Network brengt SBS6, Veronica, Net5, SBS9 en Kijk.nl in, alsmede de radiostations Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10. Ook heeft Talpa geinvesteerd in e-commerce platforms zoals als VakantieVeilingen, ActievandeDag en SlajeSlag.
Slecht nieuws voor mediabureaus en adverteerders?
De twee bedrijven krijgen in de Nederlandse televisie en radiomarkt een flinke vinger in de pap. Zo doet Ad Alliance van RTL naast de eigen zenders ook de reclameverkoop voor de Discovery-zenders. Talpa Network heeft een groot deel van de radioreclamemarkt in handen.
Doordat er nu twee partijen zijn waarmee onderhandeld kan worden, kiezen adverteerders en mediabureaus de ene keer voor RTL en de andere keer voor Talpa. Doordat alles wordt samengevoegd kan er minder worden onderhandeld, zo simpel is het. Hoe dit in de praktijk gaat uitpakken zullen we op korte termijn weten.