Dat de reclamemarkt sinds enkele maanden fors aantrekt zagen veel mediabureaus al, en dat komt nu ook tot uiting in de omzetcijfers van RTL Nederland. Het tv-bedrijf heeft in de eerste zes maanden van 2021 haar reclame inkomsten met bijna 35% zien stijgen. RTL Nederland doet het zelfs beter dan de rest van de markt.
Table of Contents
Adverteerders op TV laten omzet stijgen
De totale omzet vanuit adverteren op televisie steeg met meer dan 20% naar 253 miljoen euro. In dezelfde periode van 2020 was dit nog 207 miljoen euro. RTL Nederland ziet daarmee haar ebitda significant stijgen naar 54 miljoen euro, terwijl dit slechts 2 miljoen euro was in de eerste zes maanden 2020.
RTL Nederland profiteert van Videoland
RTL Nederland zet zich als enige Nederlandse mediabedrijf ook vol in op video on demand, met haar concept Videoland. Ook daar plukt men de vruchten van, Videoland kreeg wederom meer abonnees en schrijft een groei op van meer dan 20% ten opzichte van vorig jaar. De kijktijd van Videoland is met meer dan 10% ook flink gestegen.
Nummer 2 na Netflix in Nederland
De grote succesnummers van Videoland zijn vooral de Nederlandse serie Mocro Maffia en de Amerikaanse serie Handmaid’s Tale. Beide series zijn in Nederland exclusief op Videoland te zien. Ook de reality-formats Temptation Island Love or Leave, Love Island en Prince Charming doen het goed voor Videoland. Met meer dan 1 miljoen subscribers is het platform de nummer 2 na Netflix.
Krachtige performance op TV
De CEO van RTL Nederland noemt de eerste helft van 2021 op financieel vlak positief, en geeft aan dat dit voor een belangrijk deel het gevolg is van een sterk herstelde tv-advertentiemarkt en de zeer krachtige performance van onze tv-zenders. Dat heeft, in combinatie met de gestage groei van het aantal Videoland-abonnees uiteindelijk geleid tot sterke financiële resultaten voor het bedrijf.
Dynamisch medialandschap
De resultaten zijn voor RTL Nederland een bevestiging dat een heldere strategie, teamspirit en het vermogen om te blijven innoveren cruciaal blijven om succesvol te opereren in een dynamisch en globaliserend medialandschap. De CEO verwacht verder dat het bedrijf nog meer ruimte krijgt voor verdere investeringen in onderscheidende lokale content en tech.
Fusie met Talpa
Recentelijk maakten RTL Nederland en Talpa Network wereldkundig dat zij willen fuseren. De ACM moet deze fusie echter nog wel goedkeuren. In de plannen voor het nieuw te vormen bedrijf krijgt RTL Nederland 70% van de aandelen en Talpa 30%. De gezamenlijke omzet van de twee bedrijven was 909 miljoen euro in 2020.