SEA campagne opzetten in 7 stappen

sea campagne opzetten

Wil je aan de slag met SEA? Lees dan snel verder.

Voordat we overgaan naar de 10 stappen, eerst een aantal tips om een goede advertentie te creëren. Zonder goede advertentie zal je namelijk nooit het resultaat bereiken waar je naar op zoek bent.

Advertentie Google: tips!

Bepaald een helder Unique Selling Proposition (USP)

Bepaal wat de kernpunten van je product, dienst of bedrijf zijn. Wat maakt jou beter dan je concurrenten? En dat alles uiteraard vanuit het oogpunt van de klant.

Maak de advertentie relevant

Zorg ervoor dat de advertentie relevant is voor het zoekwoord, de doelgroep en de bestemmingspagina. Wat is de intentie achter het zoekwoord? Is de potentiële klant wanneer hij dit zoekwoord intypt op zoek naar meer informatie of is hij / zij al klaar om te kopen? Dit heeft grote impact op het type advertentie dat je vertoont.

Gebruik actiegerichte taal

Gebruik woorden die de doelgroep tot actie moeten aanzetten. Bijvoorbeeld ‘koop nu’, ‘ontvang nu’ of ‘registreer nu’, ‘lees nu’ etcetera.

Geef (indien mogelijk) iets weg

Val op door bijvoorbeeld een tijdelijk aanbod onder de aandacht te brengen of unieke voordelen te benoemen. Iets weggeven kan ook in de vorm van een PDF download of gratis ebook.

Schrijf duidelijk en beknopt

Houd de tekst kort en to-the-point, zodat de boodschap goed overkomt. Je kunt immers maar een paar woorden in advertenties plaatsen. Duidelijk en beknopt houdt ook in dat je liever 1 boodschap en 1 call-to-action communiceert. Beter te duidelijk dan niet duidelijk genoeg.

Gebruik extensies

Geef advertenties meer informatie via extensies, bijvoorbeeld relevante links op je website, prijzen, openingstijden, en telefoonnummer. Kies dat wat voor jouw potentiële klanten het meest relevant is.

Testen, testen, testen

Maak verschillende advertenties om erachter te komen welke tot het beste resultaat leiden. Test bijvoorbeeld verschillende call-to-actions, beschrijvingen en landingspagina’s.

Gebruik een relevante landingspagina

Kies de landingspagina die het beste bij de advertentie past. Dit lijkt logisch, maar het zal niet de eerste keer zijn dat we vanuit een advertentie op de homepage landen… Een relevante pagina vergroot je conversie kansen aanzienlijk.

SEA campagne opzetten

1. Ga naar Google Ads

Maak een account aan of kies een bestaand account.

2. Bepaal het doel van de campagne

Wat wil je bereiken? Is dat meer website bezoekers, meer omzet of een lead?

3. Kies een advertentietype

Je kunt onder andere kiezen uit een tekst, afbeelding of video.

4. Definieer de doelgroep

Wie wil je bereiken met de campagne? Je kiest de doelgroep op basis van demografische gegevens, locaties, interesses en trefwoorden. Maak je doelgroep niet te breed maar ook zeker niet te smal. In het begin is het zelfs verstandig campagnes iets breder in te zetten zodat je deze na verloop van tijd kunt versmallen wanneer je weet welke doelgroep mooie resultaten oplevert voor je campagne.

5. Kies de juiste zoekwoorden

Welke zoekwoorden zijn relevant voor jouw campagne? Doe gedegen zoekwoordenonderzoek, het targeten van niet relevante zoekwoorden is simpelweg geldverspilling.

6. Maak een advertentiegroep & advertentie

Kies de zoekwoorden en advertenties die met elkaar overeenkomen. Laat zien wat jouw product, dienst of bedrijf uniek maakt. Hiervoor kan je ook extensies gebruiken.

7. Bepaal je budget

Welk bedrag ben je bereid te betalen? Je kunt een daglimiet instellen, zodat je nooit meer uitgeeft dan je wil. Ook is het mogelijk om per klik of conversie een maximaal bedrag aan te geven. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan.

Wees realistisch, het werven van leads en / of klanten kost nu eenmaal geld. Zorg ervoor dat je weet wat een nieuwe klant oplevert, zodat je ook kunt berekenen hoeveel een lead en / of klant mag kosten. Dat is soms een stuk meer dan je denkt, soms juist een stuk minder. Meten is weten.

Hulp nodig?

Zie je het niet zitten om zelf een SEA campagne op te zetten? Stuur dan een mail naar info@onemedia.nl, dan neemt een van onze SEA specialisten zo snel mogelijk contact met je op.