Digitale billboards op zich zijn al een uitvinding omdat beweegbaar beeld nou eenmaal meer opvalt dan statisch beeld. Maar hier stopt de technologie niet. Er zijn tal van slimme billboard technologieën die toegepast kunnen worden met een digitaal billboard. Sommige technologieën worden ook in Nederland gebruikt, andere (nog) niet.
Table of Contents
Beacons
Beacons zijn hele kleine draadloze zendertjes die via Bluetooth signalen sturen naar apparaten in de omgeving. Deze uitwisseling van signalen tussen verschillende apparaten maakt het mogelijk om jou te lokaliseren en vervolgens te targeten. De beacon technologie maakt locatie gebaseerde marketing zowel eenvoudig als nauwkeurig.
Toepassing beacon technologie
De beacon technologie is inmiddels op diverse vlakken toegepast en brengt mogelijkheden voor adverteerders.
Zo kan een beacon het aantal voetgangers dat langs een digitaal billboard loopt meten, ook is het mogelijk om een melding te pushen naar een smartphone in de buurt. Dit is met name interessant als je een fysieke winkel of horecazaak hebt maar ook wanneer je iemand eerst offline wilt warm maken voor een online product of service. Voor alle opties geldt dat het adverteerders helpt om buitenreclame effectiever in te zetten.
De mogelijkheid om te communiceren met mobiele telefoons betekent ook dat advertenties naadloos van het billboard naar de smartphone kunnen springen.
Reclameborden personaliseren
Ik denk dat we allemaal zullen beamen dat hoe relevanter een advertentie is hoe meer impact deze maakt. Met voertuig herkenningstechnologie is het mogelijk om je uiting aan te passen aan het passerende voertuig. Stel jij rijdt langs in je Volkswagen Polo, ik verkoop autoverzekeringen. Dan laat ik jou de volgende boodschap zien: Goedkoopste autoverzekering voor Volkswagen Pol0. Dit zal meer opvallen dan een algemene boodschap als: Goedkoopste autoverzekering.
Dit is alsnog eenrichtingsverkeer, van adverteerder naar passant. Naarmate de technologie zich verder ontwikkelt verwachten we dat de interactiviteit tussen de adverteerder (via een billboard) en de passant verder zal vergroten. Met andere woorden, dat er een ‘gesprek’ op gang komt.
Gezichtsherkenning
Al ruim 10 jaar geleden werden er in Amerika billboards ingezet met een onopvallende camera om demografische gegevens (o.a. geslacht en leeftijd) van voorbijgangers te verzamelen en op basis hiervan een relevante advertentie te tonen.
Goudmijnen voor data
Door verbinding te maken andere datapunten, kunnen billboards hun advertenties aanpassen op basis van het tijdstip, de temperatuur, het weer en activiteiten in de buurt. Wederom draagt dit bij aan de relevantie (+ impact) van het billboard!
Ook dit zijn slechts enkele van de vele technologieën die we kennen. De mogelijkheden zijn namelijk eindeloos en zullen naar verwachting de komende jaren exponentieel toenemen. Heb jij al iets in gedachten? Of wil je je laten adviseren? Bel: 020 – 210 1770 of mail naar info@onemedia.nl.