Slimme mediacampagne & mediamix

mediamix en mediaplanning

In de snel evoluerende wereld van reclame is het cruciaal om creatief en effectief te zijn bij het bereiken van je doelgroep. Door de traditionele inzet van lineaire televisiereclame wordt niet per se automatisch de grote massa bereikt, gezien het afnemende aantal lineaire tv-kijkers. Daarnaast vergrijst het televisiepubliek, waardoor het lastig is om jongere doelgroepen te bereiken via tv-reclame. Volgens het WPK-jongerenonderzoek van 2023 kijkt slechts 17% van de jongeren tussen 15 en 35 jaar nog naar tv.

Maar hoe bereik je deze doelgroep dan wel?

Een effectieve oplossing is het slim combineren van (digital) out of home en tv in je mediamix en mediaplanning. Deze aanpak vergroot niet alleen je bereik maar versterkt ook de effectiviteit van je mediacampagne. Het is een strategie die merken zoals Nespresso en Samsung met succes hebben toegepast, resulterend in een indrukwekkend bereik van wel 92% van hun doelgroep. Het hoogste bereik werd gerealiseerd door tv (74%), waar (digital) out of home zorgde voor een aanvullend bereik. Bijna de helft (48%) van de groep die bereikt was met (digital) out of home was niet bereikt met tv reclame.

De nieuwe realiteit van TV-kijken

Met de afname van lineaire tv-kijkers, vooral onder jongeren, is het essentieel om je mediamix te diversifiëren. Het toevoegen van online video aan je mediacampagne verhoogt weliswaar de contactfrequenties, maar zorgt niet direct voor uniek bereik. Hier komt (digital) out of home om de hoek kijken.

Buiten de deur, In het hart van je doelgroep

Mensen bewegen zich dagelijks buitenshuis, of het nu naar het werk, school, of simpelweg naar de winkel is. Met (digital) out of home kun je jouw doelgroep gedurende hun hele reis van voordeur tot aan de winkel bereiken. Dit fysieke aspect van adverteren biedt unieke kansen voor merkherkenning, vooral omdat het merk vaak constant in beeld wordt gebracht, in tegenstelling tot tv-commercials en online video.

Bewezen resultaten in de praktijk

Onderzoek door MeMo2 laat zien dat de synergie tussen (digital) out of home en tv effectief is. Merken die hun tv-commercials aanvullen met out of home en online video behaalden meer bereik binnen de doelgroep. In vele campagnes blijkt dat het merk bij (digital) out of home goed scoort op herkenning van de campagne. Op het moment dat de tv-campagne wordt gecombineerd met (digital) out of home dan zien we een stijging in de herkenning. De optimale contactfrequentie van een TVC ligt rond de 7 contacten. Bij de groep die ook bereikt wordt met (digital) out of home is het aantal contacten bijna 2x lager.

Opvallend is dat bijna de helft van het bereik dat werd gegenereerd met (digital) out of home niet werd bereikt via TV. Deze resultaten onderstrepen de toegevoegde waarde van out of home in het vergroten van het unieke bereik.

De kracht van merkherkenning

Niet alleen vergroot (digital) out of home het bereik, maar het speelt dus ook een cruciale rol in de groei van de merkherkenning. Onderzoek toont aan dat het merk vaak langer en duidelijker in beeld is bij out of home-advertenties, wat resulteert in een hogere merkherkenning in vergelijking met tv en online video.

De perfecte mix voor jouw campagne

Wil je een effectieve campagne opzetten die inspeelt op emotie, een breder bereik en merkherkenning vergroot? De combinatie van tv en (digital) out of home in je mediamix is de sleutel. Terwijl televisie emotie aanspreekt, zorgt out of home voor het unieke extra bereik en een krachtige merkherkenning. Wil je meer weten over het optimaliseren van je mediacampagne? Wij delen graag onze expertise en succesverhalen om jouw doelen te helpen bereiken.

Wij helpen je bij de media-inkoop

Wil je graag weten welke manier van adverteren het beste aansluit bij jouw doelgroep? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op.

Dankzij onze geavanceerde planningstools en jarenlange ervaring in de mediawereld weten wij precies waar, wanneer en hoe je het beste kunt adverteren. Dit zorgt uiteindelijk voor een kostenefficiënte aanpak waardoor je het maximale uit je mediabudget haalt.

Je kan er op vertrouwen dat ons advies gebaseerd is op objectieve analyses en expertise, zodat je de beste resultaten kan behalen. Bij ons draait alles om jouw succes.

Je campagne uitbreiden out of home advertenties?

Oom de effectiviteit van een campagne zo hoog mogelijk te krijgen, raden we je aan om campagnes crossmediaal in te zetten. Het crossmediaal inzetten van campagnes betekent dat je meerdere media en kanalen gebruikt om je boodschap over te brengen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je een campagne voert op televisie, via de radio en en op sociale media.

Wil je meer weten over crossmediale campagnes? Neem dan contact met ons op.