Sociale media spelen een steeds belangrijkere rol in marketing omdat het bedrijven de mogelijkheid geeft om een unieke relatie op te bouwen met hun doelgroep. Het gebruik van deze platforms draagt bij aan het vergroten van de merkbekendheid. Social media management wordt alleen steeds ingewikkelder door het almaar groeiende aantal social media platforms. Ben je net klaar met je bedrijfsprofiel op TikTok, moet je alweer door naar Clubhouse. Niet vreemd dat steeds meer bedrijven iemand inhuren voor social media.
Voorheen hadden bedrijven maar één social media account nodig om relevant te blijven. Tegenwoordig is het minimum 2 tot 3 verschillende social profielen. Eén pagina op Facebook, Twitter, misschien Instagram of Pinterest – en dan hebben we ook nog TikTok, Snapchat en natuurlijk LinkedIn… de lijst gaat maar door.
Table of Contents
Tips social media management
Vanwege de toegenomen relevantie hebben veel bedrijven ervoor gekozen om een marketing of social media bureau in te huren om te helpen bij de strategie en aanpak voor maximale impact. Wil je het toch liever zelf doen? Hieronder een aantal tips:
Plan vooruit
Neem aan het begin van de week de tijd om berichten te bedenken. Bepaal wat voor soort of type berichten je wil plaatsen en schrijf het op. Maak een lijst of een agenda voor sociale media om je ideeën bij te houden. Post over relevant nieuws, trends in de branche of leuke feiten om je profiel divers te houden. Je hebt misschien een post over het een gepland, maar als iedereen het over het ander heeft … wees niet bang om hierop aan te haken!
Bepaal terugkerende thema’s
Bepaal een aantal terugkerende thema’s of bepaald maand thema’s. Dit draagt bij een herkenning en autoriteit. Thema’s geven je volgers ook een beter idee van wat ze van je kunnen verwachten op sociale media.
Kies je focus social media platforms
Soms kan een bedrijf het zich niet veroorloven om uren aan elk bericht voor elk platform te besteden. Als dat het geval is, moet je een of twee platforms kiezen waarop je je echt wilt concentreren. Maak je keuze op basis van de doelstellingen die je wilt bereiken.
Kies je secundaire social media platforms
Je andere sociale media accounts zijn nog steeds belangrijk, ongeacht welke je hebt gekozen als je focus. Vergeet niet om deze pagina’s ook wekelijks wat liefde te tonen. Je kunt altijd inhoud van andere pagina’s recyclen of berichten over branchenieuws plaatsen.
Gebruik beeldmateriaal
Beeldmateriaal is belangrijk, wissel stock foto’s af met eigen materiaal. Consumenten waarderen eigen foto’s maakt originaliteit.
Volg influencers
Volg influencers om meer te weten te komen over waarom ze zo succesvol zijn. Deze accounts kunnen je een beter begrip geven van waar je doelgroep zich mee bezighoudt, hoe ze reageren of wat populair is. Influencers zijn een leermogelijkheid voor je merk en bedrijf.
Al met al genoeg werk aan de winkel. Geen tijd om het in-house op te pakken? Neem dan contact met ons op over de mogelijkheden. Dat kan via 020 210 1770 of info@onemedia.nl