Social media marketing voor Gen Z

Social media marketing voor Gen Z

Als marketeer wil je ‘de juiste boodschap, op het juiste moment, bij de juiste doelgroep’ afleveren. Onderdeel hiervan is rekening houden met de generatie die je probeert te bereiken, iedere generatie is anders en behoeft een andere aanpak.

In dit artikel bespreken we hoe je social media marketing succesvol kunt inzetten voor Gen Z.

Hulp nodig? Als full-service media en contentbureau helpen we je graag verder. Stuur vrijblijvend een mail naar info@onemedia.nl

Gen Z leeftijd

Generatie Z, beter bekend als Gen Z verwijst naar de generatie geboren tussen 1997 en 2012. De Gen Z komt dus na de millennial generatie. Op het moment van schrijven (‘22) is de Gen Z leeftijd tussen de 10 en 25 jaar wat betekent dat deze generatie is opgegroeid met internet en sociale media.

Begrijpen wat deze generatie drijft, is een must als je het meeste wil halen uit deze generatie. Hoewel Gen Z’ers nog relatief jong zijn is het zaak deze generatie wat betreft (groeiende) koopkracht niet te onderschatten.

Gen Z’ers zijn digital natives, ze zijn op de hoogte van elke trend en hun digitale opvoeding heeft hen tot een uitdagende doelgroep gemaakt. Onderzoek van Fitzroy x Klarna (het lezen waard!) beschrijft Gen Z’ers onder meer als activistisch, duurzaam en inclusief. Ze houden merken aan hoge standaarden en je gebruikelijke marketingstrategie zal ze niet zo gemakkelijk binnenhalen als eerdere generaties.

Wat zoekt Gen Z in een merk?

Gen Z laat zich niet om de tuin leiden, een van de kernwaarden van Gen Z’ers is authenticiteit. Laat Gen Z met Gen Z praten. Of je nu de jongste persoon in je kantoor je TikTok account laat beheren of een (nano-)influencer inhuurt om met Gen Z te praten via je sociale kanalen. Zoek iemand die de de taal van deze generatie spreekt, écht spreekt. Dus geen millennial die Gen Z probeert na te bootsen en de plank waarschijnlijk (net) misslaat.

Het hoeft allemaal niet zo serieus

Generatie Z voelt zich aangetrokken tot merken die zichzelf niet al te serieus nemen. Nee, dit betekent niet dat je enkel en alleen memes plaatst. Het betekent dat je soms je perfect samengestelde feed moet loslaten en inspringt op een trend.

Gen Z wil merken die gedurfd zijn, een duidelijke stem en persoonlijkheid hebben. Wees niet bang om buiten de gebaande paden te treden.

Ga met Gen Z in gesprek

Gen Z wil je onverdeelde aandacht en ze willen het nu. Laat je deze doelgroep twee werkdagen wachten op een reactie op een direct message (DM)? Too little, too late, deze Gen Z’er ben je kwijt.

Wees eerlijk en transparant

Er zijn weinig zaken waar Gen Z meer een hekel aan heeft dan liegen, dit is in lijn met de hang naar authenticiteit. Maak jij je schuldig aan greenwashing of pinkwashing? Dan kun je erop wachten tot Generatie Z aan de deur klopt met vragen, hierbij zullen ze geen enkele moeite doen om je te sparen.

Gen Z is buitengewoon vindingrijk in het verkrijgen van informatie en het verifiëren ervan. Als milieuvriendelijk zijn niet is waar je merk over gaat, probeer dan niet te doen alsof dat wel zo is. Als je een fast fashion merk bent, probeer dan geen groen voetje te halen op Earth Day door te posten over wat je doet voor het milieu.

Gen Z heeft geen boodschap aan perfectie

En weer hebben we het over echtheid, Generatie Z wil zien dat mensen zoals zij je producten gebruiken. Of het nu gaat om het gebruik van (nano-)influencers die dichtbij hen staan of het reposten van berichten van klanten. Gen Z heeft geen boodschap aan perfectie, ze willen inclusiviteit en ze willen zichzelf herkennen.