De social media monitor van 2022 is weer bekend, en de grote conclusie? Steeds minder Nederlanders maken gebruik van de diensten van Facebook en diens dochter WhatsApp. Laatst genoemde berichtendienst was de daling het grootst bij jongeren tussen de 20 en 29 jaar. De grootste stijger is ook in 2022 het Chinese sociale video platform TikTok.
Table of Contents
Grootste social media onderzoek
De cijfers komen uit het grootste social media onderzoek naar het gebruik van social media in Nederland en is uitgevoerd door Newcom. Interessant is dat men voor het eerst ook de kleinere sociale media netwerken zoals Telegram, Discord, Clubhouse, Twitch en Reddit heeft meegenomen.
TikTok snelst groeiende social media platform
Zoek je een leuke social media stage? Dan die je er verstandig aan om in de hoek van TikTok en Instagram te kijken, want deze platforms blijven groeien waardoor het voor bedrijven interessant blijft of wordt om hierop zichtbaar te zijn. TikTok zag haar bereik zelfs groeien van 1,7 miljoen naar 3 miljoen Nederlanders, wat een zeer keurige groei betekend van 75%.
Ook Instagram blijft social media parel
Zoals gezegd blijft ook Instagram het goed doen. Het social media zusje van Facebook neemt afstand van de gebruikersaantallen van Pinterest en zakelijk social media platform Linkedin, en groeit door naar 6,6 miljoen Nederlandse gebruikers, wat toch nog een aardige groei van 11% is. Instagram heeft nu 4 miljoen dagelijks gebruikers en dit was een jaar eerder nog 3,7 miljoen.
Opvallend in het onderzoek is het toegenomen bereik van Twitter. Jarenlang was het Twitter gebruik in Nederland stabiel, maar dit jaar is het gebruik 22% gegroeid tot 3,5 miljoen Nederlandse twitteraars. De grootste groei zit in de voor social media bureaus interessante doelgroep van 25 tot 29 jarigen. Inmiddels gebruiken bijna 1,5 miljoen Nederlands dagelijks Twitter.
Facebook gebruik blijft dalen
Facebook zit al een tijdje in de hoek waar de klappen vallen en dat blijkt ook uit de meest recente gebruikscijfers. Het aantal dagelijkse Facebook users nam bijna met een half miljoen Nederlanders af (-6%). De grootste daling zit bij de jongeren en 20 tot 29 jarigen. Het dagelijks gebruik in die laatste leeftijdscategorie daalde van 60% naar 48%.
YouTube: 400.000 gebruikers erbij
Op dit moment telt YouTube 9,3 miljoen Nederlanders en is het videoplatform van Google het op twee na grootste social media platform in Nederland. Ook qua intensiteit stijgt het gebruik want het aantal dagelijkse mensen dat YouTube gebruikt stijgt met 400.000 Nederlanders naar 3,5 miljoen gebruikers, een groei van 14%.
YouTube succesvoller bij jongvolwassenen
Ook bij de YouTube bereikscijfers constateren we een opvallend verschil tussen jongeren tussen 15 en 19 jaar en jongvolwassenen tussen 20 en 29 jaar. Bij jongeren nam het dagelijkse gebruik iets af, wellicht door de toegenomen concurrentie van TikTok, en bij 20 tot 29 jarigen nam het YouTube gebruik behoorlijk toe.