Het uitbesteden van social media en/of social media marketing kan een uitkomst zijn voor bedrijven. Het is soms lastig om – naast alle andere werkzaamheden – regelmatig content te plaatsen op de diverse social media kanalen, laat staan om een social media strategie te creëren en implementeren.
Toch is het zonde om social media niet in te zetten om merkbekendheid te genereren, een relatie op te bouwen met potentiële klanten en uiteindelijk natuurlijk gewoon nieuwe klanten te werven. Het uitbesteden van social media is dan een logische volgende stap. Onze social media specialisten helpen je graag met het creëren van content voor de voor jou belangrijke social media kanalen, of dat nu Facebook, Instagram, YouTube, Pinterest, Twitter, LinkedIn of TikTok.
Table of Contents
Kosten social media uitbesteden
Het is lastig om een eenduidig antwoord te geven wat betreft de kosten voor social media uitbesteden. De kosten zijn namelijk afhankelijk van diverse factoren, onder andere:
- Het aantal posts per week
- Het aantal kanalen dat onderhouden dient te worden
- Wel of geen webcare
- Het type content dat gecreëerd moet worden (statische posts vs. video content)
Voordelen van social media uitbesteden
Het grootste voordeel is natuurlijk dat wij regelmatig content plaatsen en indien gewenst content marketing inzetten op de diverse kanalen en jij je hier helemaal niet meer over hoeft te bekommeren.
Tijdswinst
Social media uitbesteden scheelt tijd. Waarschijnlijk is dat ook een van de redenen dat je op deze pagina terecht bent gekomen.
Het kan zijn dat je een startend bedrijf bent en opziet tegen het aanmaken van accounts op verschillende social media kanalen, het kan ook zijn dat je de kanalen op dit moment zelf onderhoudt en het je simpelweg teveel tijd kost. En tijd is geld.
Inspiratie
Inspiratie gaat hand in hand met tijd. De tijd zit hem niet alleen in het plaatsen van de content, het begint bij het frequent bedenken van relevante content, het ontwikkelen van de content. En nee, je komt niet elke keer weg met het plaatsen van een afbeelding die je op internet hebt gevonden. Om je volgers geboeid te houden zul je regelmatig moeten komen met een video, GIFje, story, infographic, e-book, quiz of win actie.
Per branche verschilt het type content, een merk als BMW plaatst veel video’s, alleen dan kan je het merkgevoel echt goed overbrengen terwijl een merk als Cluse (zoals je hieronder ziet) wegkomt met nagenoeg alleen maar stilstaand beeld. Onze social media experts weten als geen ander welke content relevant is voor jouw doelgroep.
Kennis en expertise
De online sociale media wereld is een veranderende wereld, als je zelf gebruik maakt van een of meerdere social media platformen dan is het je vast niet ontgaan dat er constant dingen veranderen. Zo is Instagram ooit begonnen als een simpele foto app, inmiddels hebben zij vele features toegevoegd waaronder reels, stories, messenger, IGTV, shopping en natuurlijk de mogelijkheid om als bedrijf te adverteren.
En dit is slechts een social media platform, alleen al het bijhouden van alle updates en de nieuwe social media platforms die als paddenstoelen uit de grond schieten is een dagtaak. FYI: Clubhouse, de hype van dit moment bestond een jaar geleden nog niet eens en is bij het updaten van dit artikel alweer vergeten.
Frequentie en consistentie
Positieve merkassociatie draagt bij aan je bedrijfsresultaat en vice versa. Keer op keer blijkt uit onderzoek dat merkbekendheid een grote invloed heeft op verkoopresultaten. Social media platformen kunnen een fantastisch hulpmiddel zijn bij het sterk neerzetten van een merk mits de uitingen consistent zijn, binnen alle verschillende social media platformen.
Een voorbeeld van een merk dat groot is geworden door een sterk merk neer te zetten op (in hun geval) Instagram is horlogemerk Cluse. Een blik op het Instagram account van Cluse en je weet wat we met consistentie bedoelen. Of je nu kijkt naar de Instagram feed, de reels of IGTV. We horen je denken: voor een horlogemerk is dat een stuk makkelijker. Eens! Maar consistentie is voor ieder merk belangrijk en haalbaar. Ongeacht product, service of niche.
View this post on Instagram
Naast consistentie in het type uitingen is consistentie in de frequentie van plaatsing van belang om een sterk merk op te bouwen. Dit geldt overigens niet alleen voor content op social media kanalen. Er is een reden waarom nieuwsbrieven vaak op dezelfde dag verstuurd worden, podcasts elke week op hetzelfde moment online komen en Albert Heijn bonus aanbiedingen op dezelfde dag verandert.
Resultaatgericht
Als de klant blij is zijn wij blij en de klant is blij als er resultaat wordt geboekt. Om deze reden brengen we vooraf altijd goed in kaart wat de doelstelling van de klant is. Dit kan van alles zijn: van het genereren van naamsbekendheid, het informeren van klanten en leads of directe verkoop stimuleren. Ieder doel vraagt een net iets andere insteek.
Neem contact met ons op
Social media uitbesteden? Neem dan contact met ons op om je wensen te bespreken. Stuur een mail naar info@onemedia.nl
Veelgestelde vragen over social media uitbesteden
+ Welke typen content plaatsen jullie als ik onze social media laat uitbesteden?
Welke typen content wij plaatsen is afhankelijk van het budget van de klant, het ontwikkelen van een social media post met een video is natuurlijk een stuk kostbaarder dan het creëren van een social media post met een statische afbeelding (fotografie). Ook is de branche waarin de klant actief is van invloed op het type content wat wij plaatsen. In de ene branche is het plaatsen van video content een must, terwijl dat in een andere branche helemaal niet het geval hoeft te zijn.
+ Hoe weten jullie welke content het beste bij onze doelgroep past?
Al jarenlang onderhouden wij de social media accounts van een breed scala aan bedrijven, wij weten welke content bij welke doelgroep aansluit. Ook weten wij dat content het verschil kan maken, daarom testen we (hoe goed we de markt ook denken te kennen) altijd diverse typen content om er zeker van te zijn dat we de juiste snaar raken en daarmee het beste advertising resultaat behalen.
+ Maken jullie ook video content?
Absoluut, steeds vaker zelfs. Consumenten zijn gek op video en daarmee wij ook. Video’s trekken de aandacht en converteren beter dan statische content. Het ontwikkelen van video voor social media platforms is daarmee zeker iets wat tot de mogelijkheden behoort.
+ Is social media hetzelfde als online marketing?
Social media is niet hetzelfde als online marketing, wel kan het inzetten van diverse social media kanalen onderdeel zijn van je online marketing strategie.
+ Heeft het uitbesteden van social media ook effect op SEO?
Het uitbesteden van social media heeft niet direct invloed op Search Engine Optimisation (SEO) in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie. Er kan wel sprake zijn van een indirect effect, wanneer andere websites naar aanleiding van een social media post naar jouw website verwijzen. Dit heeft een positief effect op je ranking in Google.
+ Welke social media platforms zijn er?
Er zijn wereldwijd honderden, al dan niet duizenden social media platforms, slechts enkelen zijn zo populair in Nederland dat het effectief is om deze te onderhouden. Social media platforms met veel gebruikers in Nederland zijn: Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn, Vimeo, TikTok, YouTube, Pinterest en Snapchat.
+ Op welke platforms plaatsen jullie content?
Op welk platform wij content plaatsten verschilt per klant. Het is onhaalbaar om actief te zijn op alle social media platforms, ook zijn niet alle platforms even relevant voor iedere klant. Per klant maken wij een keuze voor max. 5 social media platforms. Voor B2C klanten zijn platforms als Facebook en Instagram met name interessant, voor B2B klanten zijn dit eerder platforms als Twitter en LinkedIn.
+ Gebruiken jullie ook Social Media Management Software? Zo ja, welke?
In overleg met de klant kiezen wij ervoor wel of geen social media management software of dashboard te gebruiken, voor kleinere klanten is het vaak niet nodig. Grotere klanten hebben vaak zelf al een tool voor social media monitoring en webcare. Dan gebruiken wij deze, wel zo handig! Voorbeelden van veelgebruikte tools zijn OBI4wan, Hootsuite en Coosto.
+ Ontvang ik een maandelijkse rapportage?
Door het in kaart brengen en analyseren van social media posts zijn wij in staat meer uit je social media kanalen te halen. Bij One Media vinden we het belangrijk dat je resultaat ziet van onze inspanningen, dat is waarom je je social media laat uitbesteden toch? Om deze reden sturen wij onze klanten maandelijks een rapportage met cijfers & statistieken van de diverse social media platforms.
+ Hoeveel kost het uitbesteden van social media?
De kosten zijn afhankelijk van diverse factoren (aantal posts per week, aantal social media platforms, type content etc.). Het kan al vanaf €250 per maand.
+ Hebben jullie standaard pakketten voor het uitbesteden van social media?
In tegenstelling tot veel andere bedrijven hebben we bij One Media geen standaard pakketten, simpelweg omdat we vinden dat iedere klant anders is. Met one size fits all pakketten vinden wij dat we de klant tekort doen. Liever kijken we samen met de klant welke behoefte er is en hoe we deze kunnen vervullen. Op basis daarvan maken wij gratis en vrijblijvend een pakket op maat.
+ Hoe ziet het portfolio van One Media eruit?
Het portfolio van One Media is breed, van grote e-commerce bedrijven, goede doelen, financiële instellingen maar ook de koffie tent op de hoek.