Spotify is de populairste streamingdienst van Nederland, populairder dan Apple music. Geen wonder dat adverteerders zich afvragen wat de advertentiemogelijkheden zijn op Spotify.
Spotify is ooit begonnen als muziekdienst maar beweegt zich steeds meer richting een allround audio platform. Spotify heeft aangegeven dat een steeds groter deel van de nieuwe abonnees zich met name abonneert om podcast te kunnen beluisteren.
Table of Contents
Hoeveel mensen gebruiken Spotify in Nederland?
Wereldwijd blijft Spotify groeien en ook in Nederland krijgt Spotify steeds meer gebruikers. In Nederland maken ruim 5 miljoen mensen gebruik van Spotify, Spotify is daarmee onbetwist marktleider. De app van Spotify is geïnstalleerd op 40% van alle smartphones in Nederland.
Ook het aantal minuten waarmee Nederlands naar muziek luisteren is het hoogst op Spotify, 56% van alle minuten die naar muziek wordt geluisterd gaat via Spotify.
Betaalde vs. niet-betaalde versie
Spotify maakt een onderscheid tussen betalende en niet betalende gebruikers. Betalende gebruikers betalen een bedrag per maand en kunnen daarmee gebruik maken van het platform zonder advertenties te beluisteren, niet betalende gebruikers hebben dezelfde functionaliteiten binnen het platform, deze worden enkel onderbroken met advertenties.
Kun je op Spotify adverteren?
Adverteren op Spotify is zeker mogelijk. Dit kan via de Spotify Ad Studio. Op Spotify kun je verschillende typen advertenties inzetten:
- Audio advertenties
- Podcast advertenties
- Gesponsorde sessies
- Gesponsorde playlist
- Overlay
- Homepage takeover
- Video takeover
- Leaderboard
Audio advertenties
Audio advertenties op Spotify worden tussen de nummers door weergegeven. Audio advertenties mogen tussen de 15 en 30 seconde duren.
Podcast advertenties
Met podcast advertenties heb jij de unieke kans om je doelgroep te bereiken op het moment dat ze aandacht naar hun favoriete podcast luisteren.
Gesponsorde sessies
Met een gesponsorde sessies krijg je als luisteraar een 30 minuten durende advertentievrije luistersessie in ruil voor het bekijken van video content (jouw advertentie). Je krijgt deze advertentie vrije tijd alleen als je de video bekijkt met geluid.
Gesponsorde playlist
Als adverteerder heb je ook de mogelijkheid om een populaire playlist te sponsoren. Dit type adverteren in Spotify stimuleert de betrokkenheid met de trouwe luisteraars van de playlist. Je legt als het ware een link tussen de playlist en jouw merk en daarmee bouw je een relatie op met de luisteraars.
Overlay
Voor high impact gebruik je de overlay, wanneer een luisteraar de app opent is het eerste wat in beeld is jouw advertentie. Deze is klikbaar en verwijst naar een door jou aangewezen landingspagina.
Homepage takeover
Ook dit type advertentie behoort tot de zogenaamde high impact advertenties. Met een homepage takeover is jouw advertentie 24 uur lang zichtbaar op de Spotify homepage. Ook deze advertentie is uiteraard klikbaar, ook is het mogelijk om interactieve elementen toe te voegen aan dit type advertentie.
Video takeover
Video takeover advertenties worden weergegeven tijdens een luistersessie op het moment dat iemand door de catalogus bladert op zoek naar muziek en podcasts. Dit type advertentie wordt begeleid met een banner en een call-to-action. Video takeover advertenties worden alleen uitgeserveerd aan gebruikers wanneer het scherm zichtbaar is.
Leaderboard
Met een leaderboard advertentie wordt je advertentie 30 seconde lang getoond als enige boodschap. Ook deze advertentie wordt alleen vertoond als iemand het scherm aan heeft staan.
Kosten adverteren Spotify
Net als adverteren bij Google Ads, Bing Ads en Facebook werkt adverteren bij Spotify volgens een veiling principe. Voor elke campagne geldt een startbudget van € 250,-. Zelf geef je aan binnen hoeveel dagen of weken je je advertentiebudget wilt besteden, dit heet het kiezen van de looptijd.
Voordelen adverteren op Spotify
Divers publiek
Een van de voordelen van adverteren op Spotify is dat je toegang hebt tot een enorm divers en betrokken publiek. Spotify heeft actieve gebruikers van alle leeftijden en demografieen. De enige doelgroep die iets lastiger te bereiken is via Spotify zijn 60 plussers, voor alle andere doelgroepen is Spotify uitermate geschikt.
Uitgebreide targeting mogelijkheden
In vergelijk met andere streamingdiensten biedt Spotify zeer uitgebreide mogelijkheden wat betreft targeting. Het gaat veel verder dan targeting op basis van demografische- en locatiegegevens. Targeting op basis van stemmingen en artiesten is ook mogelijk.
Verder kan je als adverteerder kiezen om te adverteren tussen muziekgerelateerde content en niet-muziekgerelateerde content.
Betrokken gebruikers
Het merendeel van de Spotify luisteraars is actief betrokken, zowel op het moment dat zij muziek luisteren als mede op momenten dat zij naar podcasts luisteren.
Je advertentie kan niet overgeslagen worden
In tegenstelling tot veel andere advertentiekanalen is het bij Spotify niet mogelijk om door te spoelen of langs te scrollen. Dit vindt Spotify zelfs zo belangrijk dat zij het expliciet hebben opgenomen in hun gebruikersvoorwaarden. Gebruikers moeten naar je advertentie luisteren. Een groot voordeel wat ons betreft!
Audio advertentie is klikbaar
Als je de audio advertenties op Spotify vergelijkt met radio reclame dan heeft Spotify een enorm voordeel, op het moment dat je advertentie afgespeeld wordt kan je deze ondersteunen met een s afbeelding die leidt naar een landingspagina.
Bureau voor Spotify adverteren
Wil jij beginnen met adverteren op Spotify en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gratis en vrijblijvend contact met ons op. Onze advertising specialisten kijken uit naar je bericht. Bel: 020 – 210 1770 of mail naar info@onemedia.nl.
Wist jij dat je voor alle marketing gerelateerde vraagstukken bij One Media terecht kan? Of het nu gaat om video advertising, display advertising, retargeting, digital marketing, content marketing, webdesign, real-time bidding, programmatic advertising of native advertising. Bij ons ben je aan het juiste adres!