Spotify test nieuwe in-app reclame voor podcasts

spotify podcast reclame

Spotify test een nieuwe en interactieve advertentievorm voor podcasts: de in-app-aanbieding. In plaats van luisteraars te vragen een couponcode te onthouden of een specifiek website adres te bezoeken, kunnen gebruikers nu met de in-app aanbieding een coupon inwisselen op een voor hen geschikt moment. Dit wordt gedaan door middel van een visuele herinnering binnen de Spotify-app, die ook de sponsors op de pagina van de podcastaflevering weergeeft. Zeer interessant dus voor merken die willen adverteren op Spotify.

Onder de podcast verschijnt een nieuwe sectie met de titel “Episode Sponsors”, waarmee luisteraars vervolgens door kunnen klikken op de aanbieding om de coupon of een andere deal in te wisselen. Hiermee wordt de browser van de gebruiker geopend om direct naar de landingspagina van de aanbieding te bezoeken.

Joel Withrow, de senior productmanager van Spotify zegt tegen TechCrunch: “De gemiddelde podcast-luisteraar heeft vele advertenties gehoord die eindigen met promotiecodes of show specifieke websites, drie keer zorgvuldig herhaald om het maar niet te vergeten. In-app-aanbiedingen maken het voor luisteraars veel eenvoudiger om deals in te wisselen wanneer ze terugkomen op de app.”

spotify app reclame podcasts

Het product is ontworpen om beter aan te sluiten op de manier waarop gebruikers daadwerkelijk naar podcasts luisteren, bijvoorbeeld tijdens het koken, schoonmaken, sporten of autorijden. Voorheen moest men tijdens deze bezigheden een notitie maken van de aanbiedingen, om die vervolgens te bezoeken. Iets wat de conversie natuurlijk niet ten goede kwam.

Het product is overigens nog hagelnieuw en – helaas voor reclamebureaus – nog in een vroege beta-test in de Verenigde Staten. De nieuwe functie bouwt voort op de bestaande Streaming Ad Insertion (SAI) -technologie van Spotify, die begin 2020 werd geïntroduceerd op de Consumer Electronics Show in Las Vegas.

SAI-technologie maakt belangrijke gegevens – zoals advertentievertoningen, frequentie, bereik, plus geanonimiseerde leeftijd, geslacht en apparaattype – voor het eerst beschikbaar voor podcasters en adverteerders op Spotify. Dit soort gegevens was eigenlijk niet te verzamelen via podcasts die alleen werden aangeboden als downloads van RSS-feeds. Spotify heeft nog niet gemeld wanneer de nieuwe in-app-advertentie-ervaring openbaar beschikbaar zou zijn.