Spotify heeft duidelijk een nieuw verdienmodel te pakken en het luistert naar de naam podcast adverteren. We gokken ook dat de afkoop van veel podcast rechten een stuk gunstiger uitvalt dan de traditioneel dure muziekrechten met al haar tussenschakels, en ook luisteren podcast luisteraars aandachtiger. Niet verwonderlijk dus dat Spotify een nieuwe type podcast advertentie introduceert: een klikbare kaart (een soort display advertentie) die zeven dagen in de app blijft plakken.
Table of Contents
Digitale kaartjes gekoppeld aan Spotify ads
Spotify spreekt zelf over zogenoemde Call-to-Action Cards, oftewel digitale kaartjes die zijn gekoppeld aan een podcast advertentie die dynamisch in de podcast worden geplaatst via de programmatic advertising dienst van Spotify.
Podcast luisteraars moeten reclame onthouden
Zoals bekend hebben veel podcast luisteraars de Spotify app op de achtergrond draaien, en zouden ze daarom de advertentie moeten onthouden als deze voor hen relevant is. Om dit probleem te omzeilen ontwikkelde Spotify visuele kaartjes, die zich tot 7 dagen na het afspelen van de podcast commercial in de Spotify app nestelen.
Waarom is de auto-modus in Spotify verdwenen?
De ruimte die de Spotify kaarten en tag-ons in beslag nemen zouden wel eens een verklaring kunnen bieden waarom de Auto-modus in de audio-app is verdwenen. Deze modus die was bedoeld voor automobilisten bood namelijke geen ruimte voor display advertenties en de bijbehorende reminders van Spotify advertenties.
“Huilen om Spofify reclame voor dure auto’s”
Media ondernemer Dave Leusink juist nieuwe advertentie-modellen toe, maar is ook kritisch: “Spotify kan zeker interessant bereik toevoegen. Maar onderzoek wel eerst of dit relevant bereik voor jouw merk is. Zelf moet ik bijvoorbeeld glimlachen (of huilen) als ik weer commercials voor dure auto’s hoor op de gratis versie van Spotify. De luisteraars hiervan zijn dus mensen die nog geen 10 euro kunnen of willen missen voor de reclamevrije versie van Spotify!”
Grafische elementen en links binnen Spotify
Spotify adverteerders kunnen de teksten en grafische elementen van de nieuwe functie naar wens invullen en met klikbare knoppen voorzien. Een link van de adverteerder kan bijvoorbeeld direct naar een actiepagina of kortingscode verwijzen. Zoals gebruikelijk rapporteert Spotify alle kliks, frequency en impressies voor de campagne.
Spotify Original & podcasts
De Call-to-Action-kaarten worden nu bij de Spotify Original & exclusieve podcasts uitgerold. Deze uitrol zal eerst in de Verenigde Staten gebeuren en vermoedelijk later dit jaar naar meer podcasts in de overige andere landen.