Spotify heeft een nieuwe slag geslagen op podcast gebied. De muziekdienst heeft deze week Podz overgenomen, een start-up die succesvol is in het makkelijker vindbaar maken van de juiste podcast voor een gebruiker. Ze hebben een techniek gemaakt waarmee automatisch voor podcasts een audiosamenvatting van 60 seconden kan worden gemaakt.
Table of Contents
Spotify podcasts en adverteerders
Veel luisteraars hebben nog moeite om de juiste podcast te vinden waarin zij geïnteresseerd zijn, omdat aflevering veelal 30 tot 60 minuten duren. Podz elimineert dit probleem dus om er een goed beluisterbare samenvatting van te maken. Podcasts zijn belangrijk voor Spotify adverteerders, omdat de doelgroep vaak hoger opgeleid is en veelal grote besteders zijn.
Spotify samenvattingen middels algoritmen
De samenvattingen wordt volledig geautomatiseerd gemaakt dankzij speciaal ontwikkelde algoritmen. De Zweedse audiogigant wil de techniek achter Podz later dit jaar gaan introduceren op haar platform, waardoor de meeste gebruikers in Q4 de techniek kunnen benutten.
Nieuwe Apple Podcast abonnementen
Overigens is er meer nieuws uit de podcasthoek, want binnen de Apple Podcasts-app kunnen podcastmakers vanaf nu geld vragen voor hun content. Luisteraars moeten dan een abonnement nemen bij Apple om te kunnen luisteren. De nieuwe dienst is reeds live in meer dan 170 landen, waaronder ook in Nederland.
Volgens Apple is het met de nieuwe functionaliteit mogelijk om podcastmakers en netwerken te steunen. Door te betalen voor een podcast krijg je toegang tot reclamevrije content en eventueel andere voordelen, zoals eerder toegang tot content.
Verschil met Spotify
Dat de betaling via Apple verloopt betekend uiteraard wel dat het bedrijf dertig procent van de omzet pakt. Dit is niet het enige verschil met Spotify, want Spotify biedt bijvoorbeeld geen in-app knop aan. Het Zweedse audiobedrijf laat podcastmakers gewoon linken naar pagina’s buiten haar app, waar luisteraars een abonnement kunnen afnemen.