De Zweedse streamingreus Spotify heeft zijn eigen podcast studio opgeheven en heeft een deel van haar personeel ontslagen schrijft online techmagazine The Verge op basis van interne Spotify communicatie die het heeft ingezien en een gesprek met een ex-medewerker van het bedrijf. Spotify heeft nog niet op de berichtgeving gereageerd.
Table of Contents
‘Spotify efficiënter laten werken’
The Verge schrijft dat Spotify-manager Julie McNamara het personeel schriftelijk heeft medegedeeld dat de podcast studio gaat stoppen om Spotify sneller en efficiënter te laten werken, zodat het meer kan samenwerken met de Spotify organisatie.
↳ Interesse in podcast reclame? Lees dan de pagina adverteren in podcasts.
Start podcast strategie
Deze verklaring zou erop kunnen duiden dat de podcast studio een ‘eilandje’ binnen Spotify was geworden. Dat Spotify Studios stopt is interessant omdat dit onderdeel het startpunt is geweest van de podcast strategie van Spotify. De podcast studio zelf is echter nooit doorgebroken. The Verge vroeg bijvoorbeeld naar de bekenste podcast van het productiehuis, maar daar moest de ex-medewerker het antwoord ook op schuldig blijven.
Amerikaanse producties
De shows die Spotify Studios heeft gemaakt waren vooral op de Verenigde Staten gericht, en produceerde bijvoorbeeld in 2020 een vakantiepodcast over de Britse prins Harry en zijn vrouw Markle. Ex-medewerkers van het productiehuis stellen dat het managent van Spotify te weinig aandacht heeft besteed aan de studio.
Grootste podcast platform
Dat het bedrijf flink inzet op de podcast mag inmiddels duidelijk zijn. Zo verkreeg Spotify de exclusieve uitzendrechten op zeer bekende podcasts en nam het succesvolle podcastbedrijven over. Spotify heeft de ambitie om in deze niche harder te groeien ten opzichte van grote concurrent Apple Podcasts. Wereldwijd gezien is Spotify qua luisteraars al het grootste podcast platform, en in Nederland is men zelfs met afstand de grootste partij.