Spotify verdient flink meer aan advertenties in 2021

omzet spotify advertenties

Advertenties bij ‘freemium’ gebruikers hebben Spotify flink meer advertentie omzet opgeleverd. De omzet van Spotify kwam in Q3 van 2021 uit op een slordige 323 miljoen euro. Ter vergelijking: dat is een plus van 75% ten opzichte van Q3 in 2020. De stijgende omzet is vooral opmerkelijk omdat het aantal gratis gebruikers met slechts een kleine 20% is toegenomen. 

Duurdere Spotify advertenties

Het betekent dus dat Spotify advertenties flink populairder zijn geworden en dat het bedrijf ook meer reclame bij haar bestaande gebruikersgroep weet te plaatsen, tegen een hoger tarief voor adverteerders en mediabureaus. Ook het saleshuis voor podcasts genaamd Spotify Audience Network zit flink in de lift en draagt bij aan de hogere omzet.

Mediastage student: ‘Meer reclameblokjes op Spotify’

Een en ander was onze mediastage student Lisa ook opgevallen, een quote uit de praktijk: “Je hoort echt veel meer reclame op Spotify. Ik luister alleen op de fiets naar naar stage wat muziek en premium vond ik eerst niet nodig omdat het altijd wel meeviel met de reclame. Nu is er altijd na 2 nummers een reclameblokje van 2 of 3 redelijk lange reclames op Spotify.”

Het Zweede streamingbedrijf heeft nu 220 miljoen maandelijkse gebruikers zonder een betaald abonnement. Op dit moment telt Spotify 172 miljoen betaalde gebruikers, en plus van 19% ten opzichte van het kwart ervoor. In totaal heeft Spotify nu 381 actieve gebruikers per maand.

Spotify omzet groeit met 22%

De omzet die de Premium-abonnees genereren groeide in Q3 2021 overigens harder dan het totaal aantal abonnees. Deze omzet groeide namelijk met 22% ten opzichte van Q3 2020. In het afgelopen kwartaal behaalde het streamingbedrijf een totaalomzet van 2,178 miljard euro.

Podcasts belangrijker voor Spotify

Podcasts worden steeds belangrijker voor Spotify, en het aanbod groeit dan ook sterk. Zo kwamen er in het afgelopen kwartaal ruim 300.000 nieuwe podcasts bij, wat het totaal op 3,2 miljoen beschikbare podcasts brengt. Spotify zegt dat podcasts ook een steeds groter luisteraandeel inneemt binnen het platform: ruim 20% meer dan vorig jaar.

Omzet en winst Spotify in Q3 2021

In Q3 van 2021 bedroeg de omzet van Spotify 2,5 miljard euro, dit is een plus van 27% ten opzichte van 2020. De nettowinst kwam uit op twee miljoen euro, terwijl het bedrijf in hetzelfde kwartaal een jaar geleden nog een verlies van 101 miljoen moest noteren.