Spotify verkoopt €394 miljoen aan advertenties

podcasts spotify

Spotify presenteerde gisteren de omzetcijfers over het laatste kwartaal van 2021. Hieruit bleek dat het Zweedse streaming bedrijf een totale omzet boekte van 2,6 miljoen euro, wat 24% meer is dan hetzelfde kwartaal in 2020. De Spotify advertentie afdeling deed in Q4 ook goede zaken, want de opbrengst uit Spotify adverteren kwam uit op 394 miljoen euro.

Direct starten met adverteren? Bekijk dan: Hoe adverteren op Spotify?

Spotify en Facebook niet in trek bij beleggers

Toch ging de koers van Spotify (net als die van Facebook en Snapchat overigens) flink naar beneden door het nieuws dat Spotify op minder abonnees rekent voor Q1 van 2022. Bij Facebook verkocht men minder advertenties doordat Apple haar iOS heeft veranderd en gebruikers kunnen kiezen om zich niet te laten tracken, waardoor het verdienmodel van Facebook onder druk staat.

Groei Spotify gebruikers

Bij Spotify steeg het aantal maandelijks actieve gebruikers met 18% tot 406 miljoen in het laatste kwartaal van 2021. 180 miljoen gebruikers betaalden voor het premium abonnement zonder Spotify reclame. De bedrijfskosten van Spotify zijn wel gestegen naar 719 miljoen euro. Het verlies is gedaald van 69 miljoen naar 7 miljoen euro.

Meer podcasts op Spotify

Het aanbod op Spotify is vorig jaar behoorlijk veranderd doordat het bedrijf flink inzet op podcasts. Zo zijn er op het platform nu 3,6 miljoen podcasts te vinden wat bijna 400.000 meer podcasts zijn dan een jaar eerdewr. Ook het totaal geluisterde podcast uren brak een record in 2021.

Joe Rogan vs. Neil Young

Dat podcasts wel wat meer stof kan doen opwaaien dan muziek leerde Spotify zeer recent ook. Zo gingen de Zweden afgelopen week diep door het stof nadat onder andere Neil Young, Joni Mitchell en Nils Lofgren hun muziek hadden verwijderd naar aanleiding van een podcast van Joe Rogan. Hierin werd een omstreden viroloog over het coronavirus aan het woord gelaten.

Bewuste podcast niet offline

Naar aanleiding van die podcast hebben honderden artsen en wetenschappers in een brief Spotify opgeroepen om de bewuste podcast offline te halen. Zo ver ging het bedrijf echter niet, maar Spotify zegde wel toe dat het luisteraars voortaan zal doorverwijzen naar feiten, die gedeeld worden door wetenschappers, artsen, academici en gezondheidsautoriteiten van over de hele wereld. Ondertussen is Amazon Music een artiest rijker: Neil Young