De Stichting Ether Reclame (Ster) denkt bij monde van Frank Volmer dat tv-reclame later dit jaar verder in prijs kan stijgen. Tegen Adformatie zegt de directeur dat de organisatie zoveel aanvragen van adverteerders krijgen dat zij tv-campagnes niet volledig meer kunnen uitserveren door het gebrek aan beschikbare grp’s. Daarom denkt de Ster dat dit een prijsopdrijvend effect gaat krijgen, omdat duurdere inkoopopties voorrang krijgen.
Table of Contents
Nieuwe adverteerders op tv
Volmer geeft aan dat het hem niet zou verbazen dat de netto adverteren op tv kosten in de gehele tv-markt met 20% kan stijgen. Belangrijke redenen die hij tegenover Adformatie aanvoert zijn de verruiming van de kansspelwet waardoor veel nieuwe adverteerders met grote budgetten klaarstaan en de reclamebeperking voor de Ster vanuit de politiek. Maar ook de aangekondigde fusie van RTL en Talpa zou kunnen leiden tot een hogere prijs.
Radioreclame kan goedkoper worden
Toch is er positief nieuws voor adverteerders die radioreclame inkopen, omdat radioreclame goedkoper wordt doordat men vraag en aanbod beter weet af te stemmen. De Ster-directeur spreekt zelfs van een ‘aanzienlijke daling’, bij populaire zenders als Radio 2 in het bijzonder. Hiervoor geeft hij aan dat er minder vraag is naar grp’s, waardoor de prijs naar beneden aangepast kan worden. Goed nieuws dus voor nieuwe adverteerders die middels radioreclame meer bekendheid willen.
Kansspel-adverteerders goed voor €280 miljoen
Volmer gaf bij Adformatie ook enkele interessante insights op het gebied van de nieuwe kanspel-adverteerders. Zo begreep hij dat er 28 partijen een vergunning hebben aangevraagd, waarbij een deel al per 1 oktober gaat adverteren voor online casino’s. Hij denkt dat er zo’n 280 miljoen euro jaarlijks naar de Nederlandse reclamemarkt zal vloeien, waarbij partijen gemiddeld zo’n 10 miljoen euro te besteden hebben. Omdat naar verwachting zo’n 25% van het budget naar tv-reclame gaat, zal dit nog meer druk op de tv-reclame markt geven.