Online marketeers en online marketing bureaus moeten zich continue aanpassen. Om de haverklap wordt er een nieuw social media platform gelanceerd of duiken we met z’n allen op een nieuwe technologische ontwikkeling.
Zo tegen het einde van het jaar maken we met elkaar de balans op en bespreken we wat wij komend jaar verwachten op online marketinggebied. Vooral op tech gebied verwachten wij veranderingen.
Table of Contents
Artificial Intelligence
Misschien wel de belangrijkste technologie die het komende jaar meer vorm zal krijgen, is kunstmatige intelligentie. Veel bedrijven zijn al begonnen met het gebruik van AI en machine learning in hun marketingstrategieën, en nog veel meer zullen dit het komende jaar gaan toepassen. Hoewel het op dit moment vooral wordt gebruikt om rapportages te automatiseren, verwachten wij dat AI marketeers in de nabije toekomst zal helpen voorspellen wat de volgende aankoop van de klant zal zijn, op basis van hun eerdere gedrag.
Virtuele assistenten
Misschien heb je al een chatbot die vragen van klanten beantwoordt. Misschien heb je een e-mail autoresponder. Beide passen in de categorie virtuele assistent en dit soort oplossingen zullen alleen maar meer worden. Ook de kwaliteit van dergelijke oplossingen zal omhoog moeten en gaan. Het gebruik van de juiste chatbot software is een weerspiegeling van het imago van je bedrijf.
Virtuele evenementen
Nu we beginnen te realiseren dat het oude normaal misschien wel nooit meer terugkomt is het tijd om te focussen op de toekomst. Wat kan er en in welke vorm? Consumenten raken meer gewend een virtuele evenementen, tegelijkertijd wordt er ook meer verwacht van virtuele evenementen. Overweeg bijvoorbeeld om Augmented Reality (AR) toe te voegen om een en ander wat spannender te maken.
Mobile first
Nog steeds komen we regelmatig websites tegen die niet mobile friendly zijn, dat terwijl voor de meeste bedrijven geldt dat het website verkeer voor het grootste gedeelte uit mobiel verkeer bestaat. Zorg er alsjeblieft voor dat je website mobile friendly, en het liefst mobile first is. Niet alleen je klanten zullen dit waarderen, ook aan je positie in zoekmachines zul je het merken.
Voice search
Voice search, in het Nederlands gesproken zoekopdrachten zitten al een paar jaar in de lift en de verwachting is dat dit in de loop van komend jaar zal blijven toenemen. Bedrijven kunnen hierop inspelen door pagina’s te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Maakt content die specifieke gebruikers vragen beantwoordt en orden bestaande inhoud op basis van vraag en antwoord. Verlies hier de intentie van de gebruiker niet uit het oog. Waar zoeken mensen naar met bepaalde zoektermen en hoe kun je aan hun behoeften voldoen? Als je die vraag kunt beantwoorden, ligt je ver voor op concurrenten op het gebied van gesproken zoekopdrachten.