Dat er op TikTok goed geld valt te verdienen, en belangrijker, relevant en betaalbaar bereik voor adverteerders is te vinden, dat hoef je ons niet meer te vertellen. Helaas zijn er in nieuwe (onstuimige) markten altijd partijen te vinden die misbruik maken van dit gegeven. Zo bleek dat er tientallen populaire Nederlandse influencers op Tiktok zijn vertrokken bij hun influencer management.
Table of Contents
Populaire TikTok influencers
Gelukkig voor deze populaire TikTokkers hoeven ze nu niet zelf met adverteerders te bellen. Ze beginnen samen met een TikTok consultant een eigen TikTok influencers marketing agency. Onder de oprichters behoren Markie (6,2 miljoen volgers), Lorenzo Dinatelle (630.000 volgers) en Lieke Hammink (320.000 volgers). Zij behoren tot de founding members van het nieuwe influencer bedrijf.
€300.000 achtergehouden?
Er was zoals gezegd een aanleiding voor de oprichting van een eigen TikTok influencer bureau, en dat was de aflevering BOOS van Tim Hofman en de daaropvolgende rechtszaak. In BOOS is te zien dat de eigenaren van een TikTok bureau worden beschuldigd van het stiekem achterhouden van vergoedingen voor de TikTok influencers. De managers zouden de afgelopen maanden zo’n € 300.000 hebben achtergehouden, volgens BOOS.
Met de nieuwe samenwerking willen de TikTok creators en ondernemers in spé een omgeving creëren waar zowel de gevestigde creators als nieuwe talenten zichzelf kunnen ontplooien. Mediabureaus en adverteerders kunnen er terecht voor TikTok influencer campagnes, pre-roll advertenties en andere TikTok concepten voor merken, artiesten en mobiele apps.
TikTok bereik 2020
Overigens groeit het bereik van sociale media platform TikTok gestaag door, met meer dan 30% bereik onder jongeren tussen de 13 en 25 jaar. In totaal bezoeken zo’n 2 miljoen personen de TikTok website en/of app per maand, zo blijkt uit recent bereiksonderzoek. Het hoogste bereik wordt behaald in de jongste doelgroep, maar de stijging in gebruik is tevens onder 25 jarigen en ouder goed zichtbaar.