Met de lancering van TikTok for Business wil de nieuwe social media gigant zijn platform beter gaan delen met merken. Maar anders dan gebruikelijk is op Facebook, Twitter en Instagram wil TikTok juist de controle houden op de marketinguitingen. Op die manier krijgen influencer marketing en mediabureaus minder zeggenschap over campagne optimalisaties, zo is waarschijnlijk de gedachte.
In feite wil TikTok zelf een marketingbureau worden door middels algoritmes een influencer te matchen aan de =juiste merken. Heeft dat direct impact? Dat zal voorlopig wel meevallen. TikTok is groot in Azië, en in Europa vooral nog bij kinderen. Het valt te bezien of TikTok het bereik kan uitbreiden naar de meer interessante Instagram doelgroep. Facebook blijkt nog altijd goed in het bewaken van hun bereik, al dan niet door overnames.
Table of Contents
Wat is TikTok for Business?
TikTok for Business is simpel gezegd het reclameproduct van het platform, maar zeker niet een simpele do-it-yourself service zoals wat we kennen van Facebook en Google. Bedrijven kunnen op TikTok for Business hun berichten prominentie geven tegen betaling. Hoe dat gebeurt bepaalt uiteraard TikTok. Externe influencer marketing bureaus hebben daar niets over te zeggen. De zogenaamde Brand effects zijn AR-filters. Ook die gaan pas live als de mensen van het platform er naar hebben gekeken, dus het publiek bepaalt.
Wat betreft hashtags werkt TikTok ook net even anders. Hashtag challenges worden pas echt geboost als TikTok for Business bij de campagne is betrokken. Als de advertentievorm naar hun wens is, zorgt het algoritme voor optimale distributie en interactie. De optimalisatie gebeurt dus in house. Dit soort influencer marketing campagnes is uiteraard door de hoge engagementratio’s het duurst.
Nieuwe rol voor mediabureaus?
Anders dan Facebook en Google wil TikTok heel dichtbij zijn. Zowel grote als kleine adverteerders moeten kunnen bellen naar een nummer op de website om hun commerciële vragen of wensen voor te leggen aan TikTok for Business. Dat gebeurt in lokale kantoren die op dit moment in een sneltreinvaart worden geopend. Sinds enkele weken is Londen het Europese hoofkantoor gevestigd, en inmiddels zijn er kantoren in Duitsland, Frankrijk, Zweden en Italië. Nederland volgt volgende maand.
Of de compleet nieuwe zakelijke aanpak van TikTok ook in Europa werkt, zal uiteraard moeten blijken. Vorige week organiseerde het Chinese bedrijf, dat zich liever de labels ‘entertainment’ dan ‘social’ laat aanmeten, een pers evenement voor Europese marketeers, waarin de nieuwe benadering werd toegelicht. De influencer en mediabureaus zullen zich moeten gaan buigen over de vraag over welke rol zij hierin zien.