TV commercials supermarkten tijdens Kerst

kerst tv commercials

Traditiegetrouw hebben Albert Heijn en Lidl weer vroeger dan de andere supermarkten hun (kerst) tv commercial laten maken en uitgezonden. De andere supermarkten starten doorgaans ook hun kerstcampagnes wanneer Sint weer naar zijn favoriete Spaanse badplaats vertrekt. Opvallend is dat het aantal supermarkten met een kerst TV-commercial aan het stijgen is: zo zijn voor het eerst Aldi en Dirk met een kerstcommercial te zien.

TV commercial Albert Heijn 2020

TBWA is waarschijnlijk het reclamebureau dat verantwoordelijk is voor het motto waar Albert Heijn zijn kerstcommercial aan ophangt, deze luidt: “Het recept voor een bijzondere kerst”. In de tv commercial volgen we parallel de voorbereidingen van supermarktmanager Ilse in haar Albert Heijn met de kerstvoorbereidingen bij haar thuis. Kerst wordt natuurlijk klein gevierd dit jaar – alleen met oma erbij – en er is videocontact met de buren. Uiteraard vinden ze bij Albert Heijn alles voor een bijzondere kerst.

https://youtu.be/RsqJcqdeTdQ

TV reclame Jumbo 2020

Jumbo koos met haar reclamebureau Alfred ervoor om zijn commercial pas na het vertrek van Sint te lanceren. Zo wilde men Nederland “Eerst het mooie Sinterklaasfeest met elkaar laten vieren.” In de tv-spot zien we als vanouds Frank Lammers in zijn vertrouwde rol als Bas, de vader van het gezin. En aangezien opa en oma dit jaar niet bij het gezin aan tafel kunnen zitten, gaat hij bij hen thuis langs met een kerstboodschap. Supermarkt Jumbo kiest in de tv-commercial ook voor het thema van thuisbezorgen: “Wil je liever laten bezorgen? Reserveer dan op tijd een bezorgmoment.”

https://youtu.be/rGxxjvRVnTM

TV commercial Lidl 2020

Het motto: “Feest in het land met Delicieux” maakt dit jaar plaats voor Thomas Acda als barmhartige hulp-Kerstman. In de kerstcommercial, die dit jaar extra snel voor 6 december werd gelanceerd, zien we hoe Acda (als Teun gedoopt) de huizen in Nederland langs gaat op zijn arreslee. Ondertussen is hij uiteraard niet te beroerd om nog even flink de handen uit de mouwen te steken. Aan het eind van de tv-spot (die is gemaakt door reclamebureau Joe Public) blijkt dat ‘Teun’ ook nog eens een magisch goedje in handen heeft zodat hij weer met zijn moeder kan knuffelen.

TV commercial Plus 2020

We kennen de kerstcommercials van Plus, die zijn gemaakt met reclamebureau Wunderman Thompson, als de meest gewaagde. Zo wijkt vaak de themakeuze af alsmede de scherpere emotie in hun kerstcommercials. Toch is dit jaar de Plus tv commercial veel minder afwijkend van de rest dan andere jaren, maar het blijft overduidelijk een Plus commercial. In de kerstcommercial staat het thema elkaar weerzien centraal. We zien de sympathieke buschauffeur Mo zijn ronde maken op kerstavond, die Plus neerzet als verbinder van de buurt.

TV spot Aldi 2020

Supermarktketen Aldi maakt haar debuut op de Nederlandse televisie met een kerstcommercial. Men is ondersteund door reclamebureau Indie en we zien een no-nonsense tv-commercial. Bij Aldi vind je immers de lekkerste hapjes en drankjes, voor een prijs die bij de kassa voor feelgood gevoel zorgt: om een grillig jaar feestelijk af te sluiten en te proosten op betere tijden. In de commercial: “Wat de toekomst ook brengt, wij zullen er altijd voor je zijn, zonder dat je de hoofdprijs betaalt”

https://youtu.be/_TJdk4Edc8g

TV commercial Coop 2020

Coop, zet met de slogan “samen maak je het verschil” al jaren in op de kracht van samen zijn. Omdat samen dit jaar uiteraard nog meer betekenis heeft gekregen, blijft Coop (ondersteund door reclamebureau GUV agency) bij deze boodschap. “Als cooperatie kent Coop namelijk al meer dan 100 jaar de kracht van samen” is er te horen. Het verhaal in de tv-commercial van kinderen die ervoor zorgen dat er over alle verdiepingen van een flatgebouw een enorme kerstboom te zien is, moet die gedachte extra kracht bijzetten.

TV commercial Dirk 2020

Tot slot heeft Supermarkt Dirk het heel slim niet over de term kerstcommercials, maar over decembercommercials. In de commercials van reclamebureau Total Design zijn thema’s als tapas, luxe vleeswaren en gourmet te zien. Dirk pakt deze thema’s prima aan en zet in iedere tv-commercial een feestelijk smulproduct in de schijnwerpers, waarbij uiteraard niet wordt vergeten te wijzen op de heel lage prijzen, voordeel en “3 voor 5 euro” aanbiedingen.