Maart 2021, de NOS kopt ‘Grootste krimp in tv-reclame achter de rug’. Het afgelopen jaar zagen we een dalende lijn in het aantal reclame minuten op TV, een daling van 6% om precies te zijn. Niet vreemd gezien het feit dat diverse branches die normaal een groot deel van het marketingbudget aan TV zendtijd inkopen besteden nu het merendeel van de activiteiten hebben moeten staken vanwege de pandemie. Denk hierbij aan horecazaken, vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties.
Table of Contents
TV reclame populair
TV reclame zit weer in de lift, de daling die we eerder zagen is achter de rug, ook wij kunnen dat beamen. Sinds begin dit jaar zien wij een enorme stijging in zowel het aantal bedrijven dat een TV-reclame inkoopt als het aantal bedrijven dat een TV-reclame overweegt. Opvallend is dat zich onder onze klanten ook veel nieuwe adverteerders bevinden. Webshops die eerder vooral hebben geadverteerd via Google en op Facebook / Instagram hebben goede zaken gedaan in 2020. Zij zijn klaar voor de volgende stap. En de reclamespot kosten? Die blijken alles mee te vallen.
Bouwmarkten en tuincentra meer op TV
Een deel van de reclame minuten werden in 2020 ingevuld door bedrijven uit andere branches, onder andere bouwmarkten en tuincentra (Nederland ging massaal aan de ‘klus’ nu er weinig anders te doen was). Ook zagen we meer tv-reclames met gezondheidsproducten, niet gek op een moment dat vrijwel iedereen zich zorgen maakte over het wel of niet krijgen van covid-19. De resterende zendtijd is opgevuld met TV reclames van brancheverenigingen en Midden- en kleinbedrijven (MKB).
Budget niet enige reden minder TV reclame
Krimpende budgetten waren niet de enige reden dat er in 2020 minder geadverteerd werd op TV. Zeker het afgelopen jaar zagen we dat adverteerders bang waren om net de verkeerde tone of voice aan te slaan en dat het Nederlandse publiek zich tegen ze zou keren. Ook vonden sommige adverteerders het ongepast om in deze onzekere tijd aanwezig te zijn op TV.
Nederlanders kijken meer TV & luisteren vaker radio
Niet verrassend werd en wordt er tijdens de lockdown meer TV gekeken en ook de radio staat vaker aan. Het ideale moment om TV weer eens in te zetten.
Neem gerust contact met ons op als je benieuwd bent naar de kosten voor jouw TV reclame? Wij vertellen je alles over de kosten van het inkopen van zendtijd maar ook voor het creëren van een reclamespot. Al met al is het vaak een stuk betaalbaarder dan je in eerste instantie denkt.