Hoewel de tv reclame markt het in het eerste kwartaal nog lastig had qua grp inzet, was wel een stijging in lineaire kijktijd te zien. De kijkcijfers hebben dan ook een sterk verband met de tweede lockdown in Nederland. Q2 ziet er vooralsnog veel beter uit, onder andere door goed bekeken sportevenementen die ervoor zullen zorgen dat tv-reclame dit kwartaal wordt uitverkocht.
Table of Contents
Lockdown goed voor reclame tv
Concluderend kan dus worden gesteld dat een lockdown goed is voor reclame op tv. Wanneer een vergelijking wordt gemaakt met dezelfde periode in 2019, blijkt dat de lineaire kijktijd in de leeftijdscategorie 25 tot 54 jarigen in het avondvak (inclusief uitgesteld kijken) zo’n 3% hoger lag dan in dezelfde periode in het eerste kwartaal van 2019.
Er is echter ook een andere trend te zien volgens GroupM, die de cijfers op een rijtje zette. Met name in de groep 20 tot 34 jarigen is men flink minder lineaire televisie gaan kijken ten opzichte van 2019, met een daling van 6%. Deze daling is ook alleen te zien in deze doelgroep. Verder wordt er logischerwijs tijden mooi weer minder tv gekeken.
Meer concurrentie voor tv-reclame
Volgens het mediabureau is er een flinke stijging te zien in de categorie overig schermgebruik, denk hierbij aan videoplatforms als YouTube en Netflix. De kijktijd schommelt voor deze categorie rond de 40 minuten per dag. Dat is een stijging van 65% ten opzichte van 2019 en een goede 35% ten opzichte van het afgelopen jaar.
Minder goed begin voor STER
Overigens laten de marktaandelen in de avond bij de leeftijdscategorie 25 tot 54 jarigen bij de STER een flinke daling zien ten opzichte van 2020. In het afgelopen jaar profiteerde de NPO en daarmee de STER als verkooporganisatie juist van de goed bekeken persconferenties rondom corona en de vele TV-programma’s die in het teken van de pandemie stonden.
TV exploitant AdAliance groeit
Goed nieuws was er verder voor AdAlliance. Deze tv-exploitant blijft als enige exploitant stijgen met 3% in marktaandeel. Wanneer naar april wordt gekeken, dan is dit percentage 6,%4. GroupM concludeert hierom dat de blockbusters strategie haar vruchten afwerpt. Zelfs Goede Tijden, Slechte Tijden heeft de weg omhoog gevonden en noteert iedere avond weer een slordige miljoen tv-kijkers.
Grp-tarieven voor tv blijven gelijk
Tot slot is er goed nieuws voor bedrijven die willen investeren in tv reclame, want de grp-tarieven bleven als gevolg van verlaagde marktindices bij AdAlliance en Talpa tv ongeveer gelijk aan 2020. Wanneer dit in combinatie met een verlaagde grp-inzet in ogenschouw wordt genomen, kan worden verwacht dat de netto mediabestedingen in het eerste kwartaal van dit jaar iets zijn afgenomen.