Dat het voor de meeste tv-bazen anno 2021 ‘interessante’ tijden zijn, zal niemand verbazen. Met name de opkomst van streamingdiensten heeft het speelveld behoorlijk opgeschud, waardoor adverteren RTL voor sommige bedrijven iets minder relevant is geworden.
Table of Contents
Nederlandse tv-zenders
Desalniettemin zijn de meeste Nederlandse tv-zenders nog échte massamedia, immers op Netflix kun je niet adverteren, en wellicht dacht de aandeelhouder van RTL dat dit een goed verkoopmoment zou kunnen zijn. Althans, als we afgaan op het bericht van de Belgische zakenkrant De Tijd, die met deze scoop kwam.
VodafoneZiggo en DPG Media
In de krant wordt geopperd dat VodafoneZiggo en de bekende Belgische uitgever DPG Media interesse hebben voor RTL Nederland. De Belgische televisiegroep SBS, die in handen is van onder andere Telenet zou wellicht de Belgische activiteiten kunnen overnemen.
In 2020 nam RTL de aandelen van RTL Belgium nog over die het nog niet in handen had. Het kocht de Belgische minderheidsaandeelhouders uit die nog in de Belgische radio- en televisietak zaten. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat dit is gedaan om een mogelijke toekomstige verkoop.
Adverteren tijdens Covid-19
Het antwoord op de vraag waarom de Nederlandse en Belgische tak het lastig hebben, ligt voor de hand natuurlijk. Niet alleen hebben we de verschuiving van lineaire tv naar streaming, maar het is ook geen geheim dat Covid-19 veel effect heeft op de begroting van mediabedrijven. Vooral in maart/april 2020 hebben veel adverteerders campagnes ‘on-hold’ gezet.
RTL4: tweede Nederlandse commerciële tv-zender
Met het verkopen van de Belgische en Nederlandse activiteiten, zou RTL zich voornamelijk willen concentreren op Duitsland en Luxemburg. Dit zijn de landen waar het bedrijf ook ooit is begonnen. RTL4 was in 1989 de tweede commerciële tv-zender van ons land, met als Lex Harding als één van de drijvende krachten achter de oprichting van de zender (toen nog RTL Véronique geheten). RTL Nederland geeft vooralsnog geen commentaar op de geruchten.