De Black Lives Matter beweiging laat steeds meer merken en makers nadenken over hun positie in het debat, en ook belangrijke social media platformen als Facebook, Instagram en Twitter ontkomen niet aan het debat. Sterker: steeds meer merken stoppen met adverteren, omdat er te weinig wordt gedaan aan de haat zaaiende berichten op deze platforms.
Unilever
Zo stopt Unilever voor de rest van 2020 met adverteren op de bovengenoemde social media platforms. Het bedrijft schrijft op haar site dat ‘gezien de gepolariseerde atmosfeer in Amerika’ geen merkadvertenties meer plaats op Facebook, Instagram en Twitter. De Nederlandse vestiging van Unilever doet vooralsnog niet mee, liet het bedrijf aan Adformatie weten.
Dalende beurskoers
Dat de grootste adverteerders op Facebook stoppen met betaalde posts, komt hard aan bij de blauwe social media reus. Zo zag Facebook haar koers 8,5% dalen. Wel kondigde men rap aan dat men meer verscherpte maatregelen gaat invoeren. Gezien het verkiezingsjaar 2020 in de VS wordt er veel geadverteerd met politieke statements, en deze worden nu voorzien van ‘labels’ wanneer deze in strijd zijn met de huisregels van Facebook.
Coca-Cola
Coca-Cola houdt de ban op Facebook voorlopig op de komende 30 dagen. Zo wil men een statement maken tegen racisme op social media. De topman van Coca-Cola, James Quincey, eist dat de bedrijven snel met meer transparantie en verantwoording komen. De frisdrankgigant gebruikt de pauze om te kijken naar haar toekomstige advertentiestrategie.
Groeiende lijst
De lijst met bedrijven die de bekende sociale media platforms boycotten wordt steeds langer. Ook Ben & Jerry’s, Honda, Levi’s, The North Face, Starbucks en Verizon maken even pas op de plaats. Het wordt interessant om te zien of Facebook en Twitter met maatregelen komen die echt indruk maken. Want, hoewel adverteerders Facebook verlaten, omvat het totale portfolio van Facebook nog altijd zo’n 8 miljoen adverteerders.