Van Haagse buitenreclame naar de hoestende man

Haagse buitenreclame

Ook Haagse buitenreclame gaat met zijn tijd mee. Nu steeds meer conventionele vormen van buitenreclame veranderen in digitale vormen zijn de mogelijkheden opeens stukken groter. Het is lang niet altijd meer nodig om een reclame uiting te kiezen en deze gedurende de hele looptijd te tonen. Video’s, animaties, realtime beelden, het behoort allemaal tot de opties.

Laatste nieuws op digitale schermen

Wie door Amsterdam fietst is het vast niet ontgaan, op drukke locaties in de hoofdstad staan digitale billboards waar het laatste nieuws uit het Parool wordt getoond. Al pre-corona, toen ik nog regelmatig langs het Rijksmuseum fietste werd ik op de hoogte gehouden van het laatste nieuws door het digitale billboard langs het fietspad. Hoe dit precies werkt? Simpelweg door een live verbinding tussen het digitale billboard en de redactie van de desbetreffende krant.

Nu ook in Den Haag

Na een succesvolle test in Amsterdam gaat het AD nu ook het laatste nieuws tonen op diverse digitale reclameborden in de stad via de live verbinding. Zowel tijdens de ochtendspits als de avondspits zal het laatste nieuws te zien zijn in Den Haag. Op deze manier sluit je als adverteerder (in dit geval het AD) perfect aan op de wensen van je doelgroep.

De mogelijkheden van digitale schermen

In eerste instantie denk je bij digitale displays misschien aan het tonen van video’s of animaties maar zoals je ziet kan er dus een stuk meer. En dan staat het in Nederland nog in de kinderschoenen. Een leuke case uit Zweden.

De hoestende man

Een samenwerking tussen de farmaceutische keten Apotek en reclamebureau Akestam Holst heeft geleid tot een responsieve buitenreclame-campagne om roken te helpen bestrijden.
Hoe het werkt is eenvoudig: wanneer een roker al lopend langs het scherm loopt, activeren rookmelders die in het systeem zijn geïnstalleerd een video van een hoestende man. Na deze video volgt een anti rook boodschap en een advertentie voor producten die zijn ontworpen om te helpen bij nicotineverslaving.

Dit soort digitale advertentiecampagnes is een boeiend, maar eenvoudig voorbeeld van creatief denken gecombineerd met technologie die al beschikbaar is. Dit soort advertenties zijn moeilijk te negeren, omdat de advertentie, net als iemand die je willekeurig op straat roept, rechtstreeks naar de persoon communiceert, waardoor de kans groter is dat hij stopt om de advertentie te bekijken.