Virtual reality (VR) transformeert marketing

virtual reality transformeert marketing

Virtual reality (VR) is geen nieuwe technologie, maar heeft de afgelopen jaren flink aan populariteit gewonnen. De verwachting is dat de VR markt de komende jaren exponentieel zal toenemen, met name dankzij ontwikkelingen in de game industrie.

De groei zal echter niet alleen plaatsvinden dankzij de game industrie, ook marketing heeft er een aandeel in. VR geeft adverteerders de mogelijkheid om meeslepende advertentie uitingen te creëren die de communicatie tussen klanten en bedrijven naar een heel nieuw niveau brengt.

Virtueel product gebruiken

Met het toenemende gebruik van VR zal adverteren interactiever worden. Zo stelt VR merken in staat om klanten een ervaring te bieden zonder dat zij aanwezig hoeven te zijn in een fysieke winkel of op een andere fysieke locatie. Met VR- headsets en controllers is het mogelijk om interacties die normaal plaatsvinden in de echte wereld te imiteren.

VR ter vervanging van persoonlijke ontmoetingen

VR zal naar verwachting meer en meer ingezet worden ter vervanging van persoonlijke ontmoetingen. Dit kunnen 1 op 1 ontmoetingen zijn maar ook evenementen. Als je dit als merk goed weet te verpakken kan het niet alleen kosten besparen maar ook een positieve impact hebben op je imago. Het laat zien dat je vooruitstrevend, milieubewust en bij de tijd bent.

Verbeterde klantervaring

Naast het promoten van bestaande producten, kun je VR ook gebruiken om ontwikkeling te laten zien en klanten in een vroeg stadium hierbij te betrekken. Dit zal ertoe bijdragen dat klanten eerder geneigd zijn te investeren in wat je aan het creëren bent, ook geeft het je als merk de kans om feedback te verzamelen.

Verbeterd de relatie tussen merk en klant

Het belangrijkste is dat VR de dynamiek tussen merken en consumenten verandert. In plaats van advertenties zo snel mogelijk weg te klikken, is VR nog dusdanig nieuw dat consumenten juist op zoek gaan naar VR ervaringen.

Kortom, er zijn genoeg redenen om eens dieper in de wereld van VR te duiken. Hoe eerder hoe beter. Met VR kunnen klanten hun relatie met een merk opnieuw vormgeven. Zet je VR op de juiste manier in dan zal het bijna zeker leiden tot een hogere koopintentie en een hoger conversieratio.