Vraag naar radioreclame stijgt tegen einde van het jaar

groei radioreclame

Naarmate we dichterbij het einde van het jaar komen groeit de vraag naar radio reclame exponentieel. Er zijn redenen genoeg om te adverteren op de radio, of je nu als B2B bedrijf kiest voor een radiocommercial BNR of als B2C bedrijf voor Sky Radio Christmas, dit zijn de voordelen.

Enorm bereik

Radio is nog steeds een van de belangrijkste massamedia in Nederland. Radioreclame biedt bedrijven een goedkope en snelle manier om naamsbekendheid en meetbare resultaten te realiseren. Bovendien biedt radio een bewezen efficiënte manier om een ​​doelgroep aan te spreken.

Relatief betaalbaar

Een enorm voordeel van radioreclame, is dat de productie en uitzending zo goedkoop is. Dit maakt radio extra aantrekkelijk voor bedrijven en merken. De meeste spots hebben maar één voice-over nodig, maximaal twee. Ook het toevoegen van geluidseffecten en achtergrondmuziek is in 9 van de 10 gevallen zeer betaalbaar.

Meetbare resultaten

Terwijl het bij reclame op TV maanden kan duren voor er een goede evaluatie gemaakt kan worden biedt radioreclame de mogelijkheid om resultaten snel en nauwkeurig te volgen.

Effectiviteit van radioreclame

Een ander voordeel van radioreclame is de snelheid waarmee radioreclame kan worden uitgezonden. Tussen de productie en vervolgens het uitzenden van een TV commercial kan maanden zitten. Een professionele radiospot kan in dezelfde week geschreven, geproduceerd en uitgezonden worden. Ook is het een stuk gemakkelijker om tijdens de looptijd van een campagne de radio spot aan te passen.

Gerichte radioreclame

Naast landelijke radiostations kent Nederland vele lokale radiostations. Adverteren op een lokaal radiostation is niet alleen goedkoper, je bereikt hiermee ook een zeer specifieke doelgroep. Als lokaal merk kan je hier van profiteren.

Maar ook via de grotere zenders is jouw doelgroep goed te bereiken. Ieder radiostation is goed op de hoogte van de demografie van hun doelgroep. Dit stelt adverteerders in staat om zich re richten op een specifiek geslacht, leeftijd, economische status, politieke voorkeur etcetera.

Bestrijdt advertentie vermijding

Wanneer het reclameblok op TV begint zullen de meeste mensen direct hun telefoon pakken en hun aandacht afleiden tot het programma weer begint. Bij radio kun je ‘je oren niet uitzetten'; we horen zelfs als we niet luisteren. Dit betekent dat zelfs als we de aandacht afleiden naar andere dingen, we nog steeds op de automatische piloot muziek en radiocommercials verwerken. Het is buitengewoon moeilijk voor radioluisteraars om advertenties te vermijden.

Luisteraars voelen band met radiozender

Last but not least, luisteraars ontwikkelen een relatie met hun favoriete zenders en een band met de radiopresentatoren; veel luisteraars luisteren alleen naar de radio. Luisteraars hebben meestal veel vertrouwen in hun favoriete zender, waardoor ze eerder geneigd zijn de adverteerders van de zender te vertrouwen en een aankoop te doen.