De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) zegt dat Nederlandse websites per direct een einde moeten maken aan de meest populaire methode voor het plaatsen van online advertenties op basis van bezoekersgegevens. Volgens de AP is de wijze waarop de gegevens nu worden verzameld in strijd met de Europese privacywetgeving. Dit nieuws sloeg uiteraard in als een bom bij (online) uitgevers, adverteerders en bij branche-organisatie IAB Europe. Ontdek waarom adverteerders weer meer gaan inzetten op zoekmachine optimalisatie en bijvoorbeeld Facebook adverteren.
↳ Wat kost adverteren op Facebook? Bekijk hiervoor: kosten Facebook adverteren.
Table of Contents
‘Zoek per direct naar advertentie alternatieven’
De autoriteit geeft uitgevers nog wel een tip mee: zoek naar advertentie alternatieven. Dat is wel even makkelijker gezegd dan gedaan, want meer dan 80% van de Nederlandse websites maakt gebruik van een advertentiesysteem dat is ontwikkeld door brancheclub IAB Europe waarbij consumenten middels een pop-up melding akkoord kunnen gaan met het volgen van hun surfgedrag.
Juist nu extra behoefte aan online advertenties
Online uitgevers gebruiken vervolgens deze data om online advertenties te serveren die gericht zijn op deze specifieke bezoeker. De markt voor online adverteren is hot, en nog extra aangejaagd door de coronacrisis waardoor webshops meer behoefte kregen aan online adverteren. IAB becijferde de Europese online reclamemarkt op bijna 70 miljard euro groot. Bij het IAB zijn onder andere uitgevers, mediabedrijven en de ‘big tech’ bedrijven zoals Google en Facebook aangesloten.
Content gedreven vormen van adverteren
Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens zouden Nederlandse marktpartijen volledig moeten stoppen met het volgen van internet gebruikers en zich moeten richten op alternatieve vormen van online adverteren. Als voorbeeld geeft men content gedreven vormen van adverteren, dus online reclame voor een grasmaaier op een website over tuinieren, bijvoorbeeld. Een beetje zoals het vroeger ging.
Huidige online tracking methode in de wilgen
De Autoriteit Persoonsgegevens gaat verder dan de collega’s van de Belgische autoriteit. Deze meldde afgelopen week als eerste Europese privacywaakhond dat de IAB Europe methode strijdig is met de Europese privacyregels en deelde vervolgens een boete van een kwart miljoen euro uit, maar gaf de advertentie-organisatie wel twee maanden de tijd om met een verbeterplan te komen. De AP zegt echter dat websites direct de huidige online tracking methode in de wilgen moeten hangen.
Grote adverteerders vrezen boetes
Logischerwijs staat de telefoon bij mediabureaus niet stil. Vooral grote online adverteerders vrezen voor boetes en mogelijke claims. De fout bij de dataverwerking van IAB Europe die nu tot zoveel commotie leidt, kwam een kleine vier jaar geleden al aan het licht. Er zijn wel meer partijen die via de pop-up voor cookies vragen of zij bezoekers mogen volgen, maar bij IAB Europe ging het dus mis bij de dataverwerking. De verzamelde informatie bleek door een koppeling met haar eigen IAB cookie tot de persoon herleidbaar te zijn.
Zoekmachine optimalisatie in de lift
De Nederlandse belangenclub voor online adverteerders (VIA) zegt dat er al wordt gekeken naar een middenweg tussen persoonlijk en doelgroep-gericht adverteren. Google experimenteert hier al mee met het nieuwe model Topics. Verder ziet ons eigen online marketingbureau een snel groeiende behoefte aan SEO diensten (zoekmachine optimalisatie), waarmee websites organisch per definitie middels zoekwoorden in specifieke doelgroepen zichtbaar worden.