De effectiviteit van traditionele reclame neemt al een tijdje af. Op digitaal vlak krijgen marketeers steeds meer te maken met blokkades, zoals adblockers en de aanstaande blokkade van third-party cookies, waardoor gebruikers lastiger te volgen zijn online. Aan de andere kant hebben we out of home reclame, wat dankzij digitalisering steeds meer mogelijkheden biedt voor mediabureaus.
Table of Contents
Content marketing
Content marketing wordt gezien als het belangrijkste gereedschap in de gereedschapskist van marketeers. En ook op dit vlak biedt out of home steeds meer mogelijkheden. Ten eerste heeft OOH reclame een enorm bereik, ondersteund met een hoge contactfrequentie.
Out-of-home boost actiebekendheid
Verschillende marketingonderzoeken laten zien dat het adverteren door middel van out of home prachtige resultaten oplevert. Ten eerste omdat OOH niet als irritant wordt ervaren. Daarbij is ook een gemiddelde actiebekendheid (ca. 40%) na een landelijke OOH campagne voor veel marketeers een reden te kiezen voor buitenreclame campagnes.
Het mooiste nieuws zit ‘m in de digitalisering van de good old ‘buitenreclame’. Op grote HD schermen zijn content limitaties niet meer aan de orde, en kun je outdoor campagnes digitaal plannen, bijsturen en optimaliseren op basis van real-time campagne data.
7.500 digitale buitenreclame schermen
Even wat actuele cijfers van digitale buitenreclame: meer dan 7.500 digitale schermen op meer dan 4.000 locaties in Nederland. Dat lijkt veel, maar de verwachting is dat dit cijfer de komende jaren nog fors zal groeien. Dit kunnen we voorspellen als we bijvoorbeeld kijken naar het Verenigd Koninkrijk, waar de uitrol van digitale out of home borden al verder is.
Real-time buitenreclame
Real-time aansturen van buitenreclame campagnes, gecombineerd met meer content mogelijkheden op outdoor displays, zal volgens ons onder marketeers steeds geliefder worden, voor zover dit nog niet het geval was. Het is dan ook een koud kunstje om te voorspellen dat het marktaandeel van buitenreclame in de jaren na 2021 nog flink kan groeien.
Out of home wordt persoonlijk
Daarbij moet het belangrijkste aangestipt blijven worden: digitale outdoor campagnes bieden dé kans om persoonlijk op straat te kunnen communiceren met je klantenbase. Het mag duidelijk zijn dat reclamebureaus nog vele initiatieven zullen bedenken om hier het maximale effect uit te kunnen halen. We zijn daarom enorm benieuwd naar de marketingcampagnes die in de toekomst via digitale schermen worden uitgerold.