Waarom blijft radio reclame effectief én lucratief?

waarom radio reclame populair

Wanneer je een kijkje neemt in een gemiddeld Nederlands kantoor, zul je daar weinig FM-radio’s in de vensterbank meer aantreffen. Wordt er nog wel naar de radio en is radio reclame effectief? Het korte antwoord: jazeker, en zelfs heel lucratief! De manier van luisteren is wel flink veranderd. Van oude transistorradio’s naar persoonlijke oortjes die zijn of haar favoriete radiozender streamen.

Hoe populair is radio qua luistertijd?

Audio is zelfs populairder dan ooit. De gemiddelde Nederlander luistert bijna 190 minuten per dag naar audio content, en millennials zelfs nog iets meer: 203 minuten. Er wordt dus meer dan 3 uur naar audio geluisterd, en het meeste nog naar de ‘traditionele’ radiostations waardoor radio reclame op Qmusic, Radio 538, Sky Radio, Radio 1, Radio 2 en Radio 10 onverminderd populair blijft.

Waar luisteren millennials naar?

Je zou denken dat millennials alleen maar naar Spotify en podcasts luisteren – want dat is hip – maar kijkend naar de Nederlandse praktijk is niets minder waar. Millennials luisteren meer dan 70% van de tijd naar live radio. Qmusic, Radio 538, Sky Radio en Slam FM zijn de populairste radiostations in deze leeftijdscategorie.

Spotify adverteren

Spotify heeft in de doelgroep millennials een marktaandeel van ‘slechts' 20%. Daarbij moet worden aangetekend dat Spotify gebruikers gemiddeld een hoger opleidingsniveau hebben, wat voor bepaalde adverteerders interessant kan zijn. Maar de kritische massa bereik je dus niet alleen door te adverteren op Spotify.

Wanneer wordt het meest radio geluisterd?

Het zal je niet verrassen dat kantoortijden behoorlijk overeenkomen met de populairste luistertijden van radiostations. Zo bevindt de helft van het dagelijkse luistervolume zich in het tijdvak van ’s morgens 9:00 uur tot ’s middags 16:00 uur. In de avonduren verschuift het radio luisteren wat meer naar eigen muziek en streaming diensten zoals Spotify.

Gericht adverteren op de radio

Omdat veel radiozenders een ‘eigen’ luisterpubliek hebben, is gericht adverteren op de radio heel goed mogelijk. Tel daarbij op dat je ook het tijdstip van uitzending kan bepalen en je hebt zeer effectief radiobereik. Belangrijk, want een perfecte timing is een belangrijk deel van je radio succes.

https://www.youtube.com/watch?v=DoySPbo6QKE

Media inkoop tip

Dit kan ook qua media-inkoop interessant zijn. Zo kun je bijvoorbeeld vroeg in de ochtend, zo rond 5:00 uur, uitstekend bouwvakkers bereiken, terwijl veel radiozenders dan nog het nachttarief met bijzonder goedkope seconden tarieven hanteren.

Supermarkten op Qmusic

Supermarkten daarentegen zijn weer – niet verrassend – bijzonder geinteresseerd in boodschappers. Boodschappen doe je natuurlijk niet om 5:00 uur in de ochtend, maar tussen 16:00 en 18:00 uur. Daarom zijn bij Qmusic supermarkten vaak dominante adverteerders in de namiddag.

Voordelen van radio

Andere grote voordelen van radio zijn een hoge contactfrequentie mogelijkheid, door bijvoorbeeld te werken met kortere radiocommercials maar die wel extra vaak in te zetten. Je betaalt per (5) seconden, dus je kunt kiezen voor commercials met een verhaal (lang) of juist actiegedreven (kort).

Gratis radioplan van One Media

Door je merkbehoeften in kaart te brengen kan er worden gekeken waar jouw radio reclame het meest effectief kan worden ingezet. Ook de tarieven spelen hierbij een rol: soms kun je beter kiezen voor één of twee zenders, en soms juist voor meer kleine radiozenders die bij elkaar opgeteld hetzelfde bereik voor een lager tarief aanbieden. One Media rekent het graag voor je uit.