Grijp jij wel eens naar je afstandsbediening om de reclame op tv zachter te zetten? Tv-kijkers hebben het idee dat tv-spots harder dan programma’s worden uitgezonden, maar klopt dit – technisch gezien – wel? One Media vroeg het aan de onze professionele tv-spot producer.
Table of Contents
Zijn er regels voor tv-reclame?
Ja die zijn er, want al in 2012 werd de zogenoemde ‘R128’ norm ingevoerd. Hiervoor werd gekeken naar decibellen (dB’s), maar sterk bewerkte audio op -4 dB kan veel harder worden ervaren dan audio op -1 dB. Met de R128 norm wordt meer bewerkstelligd dat de luidheidsverschillen tussen programma onderdelen en tussen zenders onderling worden geminimaliseerd. Een ‘slimmere’ norm, zou je kunnen stellen.
R128 norm voor tv-spots
Inmiddels worden alle tv-commercials bij aanlevering gecontroleerd en aangepast wanneer zij de R128 norm overschrijden. Tv-commercials mogen hierbij niet boven een bepaald gemiddeld geluidsplateau uitkomen. Hierdoor wordt het geluid van tv-reclame beter gereguleerd, alsmede hoe het volume zich verhoudt tot dat van de programma’s. Zo mag iets niet 3 seconden harder klinken dan de vastgestelde geluidsnorm.
Over het algemeen zou er geen verschil tussen het volume van de verschillende tv-commercials. Toch zijn er vele tv-kijkers die duidelijke verschillen in geluidsniveaus van tv-reclames ervaren, hoe kan dit? Hierbij spelen meerdere factoren een rol. Zo is het geluid van de televisie sub-optimaal, aangezien deze wordt gecomprimeerd.
Tv-spots in de praktijk
Maar het belangrijkste is misschien wel dat ons gehoor verschillen tussen 0 en 140 dB registreert, terwijl het geluid van tv zich in de praktijk continue tussen 40 a 50 dB beweegt. Hierdoor ervaar je hele kleine veranderingen als een veel groter verschil. En in een korte tv-spot van 30 seconden valt dit verschil logischerwijs sneller op dan in een tv-programma van 30 minuten.
Minimale geluidsverschillen
Doorgaans wordt er ook meer aandacht gegeven aan het geluid van tv-commercials. Zo zijn er voor live tv-shows vaste instellingen, terwijl voor de audio in een tv-spot op de millimeter nauwkeurig geluidsverschillen worden weggenomen. Ook hierdoor ervaar je het geluid van tv-commercials harder.
Conclusie: Tv-spotjes inderdaad luider
Kort samengevat kunnen we stellen dat het geluid van tv-spotjes inderdaad luider wordt ervaren omdat de adverteerder in een korte tijd een boodschap wil overbrengen. Door de aandacht die aan het geluid wordt gegeven (meer hoge of lage tonen) klinkt het geluid van tv-commercials ook ‘dikker’ wat bijdraagt aan een luidere ervaring. Op papier zou er met de R128 norm minder verschil moeten zijn, maar in de praktijk valt dit dus nog wat tegen (of mee, voor de adverteerder).