Public relations wordt regelmatig verward met marketing. Zeker, PR is een vorm van marketing. Marketing is feitelijk veel meer dan public relations. Maar wat houdt PR dan in? Wat zijn de voordelen van een public relations bureau inschakelen? En wat doet een consultant binnen dit vakgebied? In deze blogpost gaan we antwoord geven op deze drie veelgestelde vragen over de PR industrie.
Table of Contents
Wat betekent Public Relations?
Public relations (ook wel afgekort met PR) betekent relatieonderhoud tussen de organisatie en haar stakeholders. Deze stakeholders kunnen bijvoorbeeld aandeelhouders zijn, maar zeker ook klanten, media, overheid of actiegroepen.
https://www.youtube.com/watch?v=bI1oGYnfWNY
Bij PR bureau draait het om imago en reputatie. Daarbij komt interne én externe communicatie kijken. Zowel medewerkers als het publiek moeten goed geïnformeerd worden om te voorkomen dat er een kloof ontstaat tussen merkimago en merkreputatie.
Wat zijn de voordelen van goede PR?
- PR voorkomt een kloof tussen merkimago en merkreputatie;
- PR draagt bij aan een goede verstandhouding tussen organisatie en stakeholders;
- PR is per definitie onmisbaar in geval van een crisissituatie;
- Public relations brengt (nieuw) verkeer naar je website;
- Public relations kan zeer gericht worden ingezet of de brede massa bereiken.
Wat doet een PR consultant?
Een PR consultant adviseert haar opdrachtgevers hoe zij het meest effectief met het publiek communiceren. Deze communicatie kan breed van aard zijn en verlopen via zeer uiteenlopende media zoals:
- Kranten en websites
- Influencers en bloggers
- Radio en TV stations
- Beuren en evenementen
PR Bureau of eigen PR medewerker?
Een PR consultant heeft als belangrijkste taak om middels strategische PR te communiceren met alle stakeholders van het bedrijf. Met als voornaamste doelstelling: het imago en de reputatie verbeteren of behouden zoals deze is. Vanzelfsprekend heeft een PR bureau daar de meeste kennis voor in huis, waardoor bedrijven vaak kiezen voor een PR bureau in plaats van zelf een fulltime PR medewerker in dienst te nemen (wat vaak zelfs duurder is).