Waarom werkt radio reclame zo effectief?

werkt radio reclame effectief

Dé reden waarom radioreclame nog steeds zo effectief werkt voor veel adverteerders is simpel: iedere week luisteren miljoenen Nederlanders naar de radio. Populaire luisterplaatsen zijn daarbij in de auto, op het werk, en thuis tijdens gezette tijden zoals wakker worden met een wekkerradio en luisteren in de douche. Op deze tijden kun je met radioreclame heel dicht bij de luisteraar komen en een belangrijke reden waarom adverteren op de radio werkt voor veel ondernemers.

Waarom werkt radioreclame voor veel bedrijven?

  • Radiocommercials werken omdat ze tot de verbeelding spelen;
  • Het gehele proces van radioreclame neemt effectief maar enkele werkdagen in beslag;
  • Radiocommercials zijn enorm betaalbaar (vanaf €950) te produceren;
  • Radiostations zijn goed geprofileerd waardoor gericht een doelgroep wordt bereikt;
  • Radioreclame is dé manier om als merk top-of-mind te blijven;
  • Luisteraars blijven vaak trouw aan ‘hun’ radiozender;
  • Radioreclame wordt bijna nooit weggezapt;
  • Radiozendtijd is relatief goedkoop.

Zo zet je effectieve radiocampagnes op

Wanneer je gaat adverteren op de radio brengt dat uiteraard enkele overwegingen met zich mee. Dat begint bijvoorbeeld bij de keuze van de radiozender. Kies voor een zender die aansluit bij het imago, leeftijd en interesses van je doelgroep om de perfecte mix van luisteraars te bereiken. Daarnaast kan het zeker interessant zijn om te targeten op een specifieke regio. Hiervoor kunnen wij zenders inzetten die specifiek gericht zijn op één provincie of stad. Ook is een mix van provincies is mogelijk.

Wil je direct een commercial waar iedereen over praat en je meteen de helft van alle Nederlanders bereikt? Dan zetten wij de populairste radiozenders van Nederland in tegen een scherp all-in tarief. Na het bepalen van de radiostations heb je uiteraard keuze in de lengte van de radiospot. Wij adviseren graag een zo kort mogelijke radiocommercial van bijvoorbeeld 10 seconden, zodat je meer contactmomenten over de dag hebt.

Wat kost radiozendtijd?

Er zijn al campagnes mogelijk vanaf € 2.500 euro ex. BTW. Uiteraard bepaal je zelf vooraf hoeveel budget je wilt uitgeven aan radiozendtijd. Vaak is met een relatief beperkt productie- en mediabudget toch al een sterk resultaat mogelijk. Bijvoorbeeld omdat je profiteert van onze volume-afspraken omdat er groot is ingekocht en je daardoor meelift met een deel van de ingekochte reclame zendtijd.

Wat kost een radiospot inclusief Nederlandse voice-over?

De kosten van een radiospot betreffen vaak maar een klein deel van de gehele radiocampagne. Een landelijke radiocommercial met één voice-over Nederlands inclusief muziek is €950, maar wil je meer voice-overs inzetten zal dit de kosten van je productie enigszins beïnvloeden. Wil je de radiospot meerdere jaren inzetten, denk dan na over de afkoop (buy-out) van gekozen voice-over stem, vaak is dan een scherper tarief uit te onderhandelen waardoor je bespaart op de totale kosten.

De 7 belangrijkste tips voor radio reclame

  1. Hoe origineler of opvallender, hoe beter;
  2. Creëer meer respons door de hoeveelheid informatie te beperken;
  3. Zorg ervoor dat je radio reclame past bij je merkimago;
  4. Gebruik altijd professionele voice-overs of stemacteurs;
  5. Steek je boodschap in een authentieke, geloofwaardige situatie;
  6. Vermeld je merk en/of url meerdere keren in je radiospot;
  7. Sluit altijd af met een superduidelijke call-to-action;

Radiocommercials vs. tv-commercials

Uit grondig onderzoek naar tientallen jaren radioreclame blijkt dat radioreclame keer op keer per bestede euro een grotere invloed uitoefent dan tv-reclame. Kortom, radioreclame is en blijft een effectieve marketingtool voor veel adverteerders. Hoe effectief radioreclame is voor jouw mediaplan? One Media rekent dat graag voor je uit.