Het werk op marketinggebied wordt steeds diverser. Zo zijn er de marketing functies content marketeer, database marketeer, e-mail marketeer, SEA manager, en misschien wel de meest gewilde baan: social media marketeer bij influencer marketing companies of bij bedrijven (klantzijde). Zeker, het klinkt zonder meer als een leuke uitdagende job waarbij je de hele dag memes mag posten op Facebook. Maar is dit ook écht het werk van een social media markteer?
Table of Contents
Social media marketing afdelingen bij bedrijven
Meer en meer bedrijven, zowel B2B als B2C, richten een eigen social media marketing afdeling op. De oude marketeers binnen bedrijven kijken daar soms een beetje raar naar, zo van: wat moet je met zo’n figuur die de hele dag actief is op Facebook en Instagram. Toch richten steeds meer bedrijven een eigen social media afdeling op, en dat is niet voor niets. Deze marketeers moeten hun ‘oudere’ collega’s opvoeden met wat de kracht is van social media, en dat dit veel meer is dan reputatie risico’s beperken.
Van online marketeer naar social media marketeer
De meeste social media marketeers hebben een voorgeschiedenis als online marketeer. Dit zijn marketeers die zich al eens bezig hebben gehouden met e-commerce, het bouwen van communities of webcare. Maar de meeste online marketeers waren vaak bezig met SEA, of te wel Google Adwords campagnes plannen. De social media markteer is de creatievere variant en heeft zich gespecialiseerd in social media.
De marketeer als social media specialist
Wat doet een op social media gerichte marketeer zoal? Hij of zij is bezig met het bedenken van campagnes, het ontwikkelen en het optimaliseren ervan. Denk dan aan platforms als Snapchat, Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en de laatste tijd ook TikTok. Logisch natuurlijk dat bedrijven daar nu flink in investeren: social media is waar de kant zich tegenwoordig bevindt.
Social media marketeers hebben veel gevoel voor social media en weten daardoor hoe ze effectief te werk kunnen gaan. Zij weten hoe de sociale platforms extra waarde kunnen geven aan de merken waarvoor ze werken en kunnen inspelen op de wensen van de klant.
Belangrijke taken en werkzaamheden
Een social media marketeer maakt gebruik van social mediakanalen. Hij of zij gaat er de dialoog aan met klanten, partners en medewerkers van het bedrijf. Op deze sociale netwerken bouwt men een eigen netwerk op. Op die manier komen bedrijven gemakkelijk in contact met de doelgroep en blijft men ook verbonden. Een bekend inzicht is dat marketing het meest oplevert als men zichtbaar is op plekken waar de doelgroep zich bevindt. Dat is tegenwoordig natuurlijk op social media.
Bevat het werk als sociale media marketeer dan enkel het bedenken van campagnes en praten met potentiële consumenten? Nee, dat zeker niet. Een goede social campagne moet binnen een bepaalde deadline volledig bedacht en uitgevoerd worden. Hierbij krijg je te maken met inzicht in marketing budgetten, het geven van een goede onderbouwing die ondersteund wordt met insights, het pitchen van je campagne, uitvoeren, analyseren, bijstellen en het doen van goed online marktonderzoek.
Een medior social media marketeer verdient een jaarsalaris van €45.000
Het maken van doelgroep analyses, zoekwoord analyses en concurrentie analyses kan ook tot de werkzaamheden worden gerekend. Het belangrijkste doel van social media marketing is natuurlijk zoveel mogelijk traffic en zichtbaarheid genereren. Ook vergroot de marketeer de naamsbekendheid van het bedrijf en werkt men aan een beter imago.
Social media marketeer kenmerken
Social media marketeers hebben vaak vergelijkbare eigenschappen als andere marketeers bij online media bureaus. Ze zijn niet zelden ondernemend, intellectueel en uiteraard sociaal. En, net zoals voor alle verkopers in zijn algemeenheid geldt: een social media marketeer heeft een gezonde dosis overtuigingskracht én lef.
Ook kan deze medewerker strakke planningen handelen, het accuraat kunnen monitoren van social media en het modereren ervan zijn belangrijke basiskwaliteiten van een social media marketeer. Al met al is deze functie dus echt een gespecialiseerde job in marketing geworden.
Social media als marketing tool
Belangrijk om te onthouden is dat social media marketing een middel is maar geen doel op zich. Bedrijven kunnen deze tool het beste inzetten in hun marketingmix wanneer het past bij het merk en de markt. Bij enkele bedrijven en bedrijfsculturen past het minder. Apple zul je bijvoorbeeld niet zien op Twitter, maar SpaceX en Elon Musk gebruiken Twitter juist wel voor brand building. Een ervaren social media marketeer weer dus te adviseren wat de ontvanger echt wil lezen, kijken en voelen, op welk social media kanaal dit ook is.
Social media marketeer salaris
Een medior social media marketeer verdient een jaarsalaris van €45.000 en een senior social media marketeer verdient zo’n €61.000 euro per jaar. Wel geldt dat het salaris van een social marketing medewerker over het algemeen wat hoger ligt dan het salaris van de gemiddelde marketingspecialist. Dit komt uiteraard doordat online professionals nog steeds wat schaarser zijn, al veranderd dit snel.