B2B e-commerce, of business-to-business elektronische handel, beschrijft online order transacties tussen bedrijven.
Omdat bestellingen digitaal worden verwerkt, wordt de koop efficiëntie verbeterd voor groothandels, fabrikanten, distributeurs en andere soorten B2B-verkopers
E-commerce geeft nu al vorm aan de toekomst van B2B-bedrijven. Er is een ongekende uitbreiding geweest op B2B e-commerce platforms, vooral na COVID-19. Digitale interacties zijn inmiddels twee keer belangrijker voor B2B-klanten dan vóór de pandemie. Ons digital marketing agency Amsterdam zag en ziet deze stijging terug in het aantal B2B klanten was een deel van het budget verschuift naar online kanalen.
Table of Contents
E-commerce is een investering in toekomstig succes
Als je B2B e-commerce ziet als alleen een technische oplossing met een website met een winkelwagentje, dan heb je het helemaal mis.
B2B e-commerce gaat over alles online binnen handbereik, in realtime en over het gemak van je verkoopteam. Met als doel voldoen aan de wensen en behoeften van je klanten.
In het huidige competitieve klimaat, ongeacht de branche, zijn bedrijven die erin slagen hun bedrijf op te schalen, degenen die e-commerce als een holistisch systeem beschouwen en innovatie binnen hun organisaties verder omarmen en stimuleren spekkoper. Degenen die dat niet doen, verliezen hun stap voor op de huidige concurrentie, maar ook op de nieuwkomers die innovatieve technologieën en e-commerce platforms lanceren.
Een B2B e-commerce platform maakt een betere analyse van klantgegevens mogelijk
B2B-gegevens zijn omvangrijk, gevarieerd en vaak moeilijk te analyseren. E-commerce platformen kunnen worden geïntegreerd met je bestaande bedrijfssystemen, en stellen je in staat om klant inzichten en prestaties te analyseren.
Door gebruik te maken van data kan je niet alleen een betere analyse van klantgegevens krijgen, maar kan je ook de gebruikerservaringen op uw kanalen optimaliseren. Wat bijdraagt aan een hogere ROI en lagere kosten.
B2B e-commerce gaat verder dan een trend
Realiseer je dat e-commerce niet alleen een trend is, of iets om voorzichtig uit te proberen op basis van het succes elders. Het is eerder een volledig en onberispelijk strategisch engagement voor uw hele organisatie om uiteindelijk succes van te oogsten.
Het is een misvatting dat de e-commerce wereld de behoeften van B2B-verkopers en merken niet kan ondersteunen.
Zorg ervoor dat je de juiste fondsen toewijst aan de lancering van je B2B-site, werk met partners en bureaus om de eventuele tools te bouwen die je nodig hebt.
Hoewel je misschien een investering moet doen, weegt de stijging van de inkomsten die je kunt verwachten ruimschoots op tegen deze initiële uitgaven.
Wij helpen je graag op weg. Neem gratis en vrijblijvend contact met ons op.