Wat is big data? Zet het in voor video marketing

wat is big data

Als het gaat om conversie gedreven videomarketing is data essentieel. Door gegevens op de juiste manier te gebruiken, kunnen bedrijven hun video strategie naar een hoger niveau tillen, effectiever contact maken met klanten, toegang krijgen tot nieuwe inzichten over hun doelgroep en vervolgens groei stimuleren.

In dit artikel bekijken we het concept van big data en waarom het zo belangrijk is voor video marketeers. Of je nu een animatievideo, product of bedrijfsvideo wil laten maken.

Wat is big data?

De term big data wordt vaak gebruikt als een modewoord, een buzz woord. Big data klinkt spannend en ingewikkeld maar eigenlijk is het geen overdreven moeilijk concept. Big data verwijst naar grote datasets (zeer grote datasets). Deze datasets kunnen we digitaal analyseren om meer te weten te komen over mensen, bedrijven, trends en technologie.

Voor marketeers is het menselijke aspect het meest interessant. Door big data effectief te gebruiken, kunnen marketeers meer dan ooit te weten komen over hun doelgroepen en deze kennis gebruiken om hun targeting én hun uitingen te verbeteren.

Een minderheid van de bedrijven beschouwt big data al als cruciaal voor hun organisatie, de meerderheid weet nog niet precies hoe big data in te zetten. Toch is het van belang voor alle organisaties, data gestuurde organisaties hebben namelijk vele malen meer kans om nieuwe klanten te werven en deze te behouden.

Wat betekent big data voor videomarketing?

Big data heeft de manier veranderd waarop video content wordt geproduceerd en gedeeld. Hieronder enkele belangrijke gevolgen:

Het maakt segmentatie en personalisatie mogelijk

Big data maakt het mogelijk om te gepersonaliseerde video's te maken die gericht zijn op specifieke segmenten van je doelgroep op basis van factoren zoals leeftijd, inkomens niveau, opleidingsniveau, gedrag in het verleden (bijv. klikgedrag) en meer.

Op deze manier kun je relevantere inhoud tonen, bijvoorbeeld een gerichte oplossing voor problemen van potentiële klanten. Zo voeg je meer waarde toe aan elke video.

Het helpt bij retargeting

Het maakt niet uit hoe goed de inhoud van je video is, als je deze niet aan de juiste doelgroep toont, verspil je geld. Enkele van de meest lucratieve doelgroepen zijn mensen die al interesse hebben getoond in jouw producten. Wanneer je deze mensen opnieuw bereikt, noemen we dit dit retargeting.

Met big data kun je nog een stap verder gaan dan de standaard retargeting opties. Retarget niet slechts mensen die je website eerder hebben bezocht, maar bekijk welke pagina’s zij hebben bezocht, hoe vaak zij deze hebben bezocht en bepaal op basis van deze data welk product op dit moment het meest relevant is voor deze specifieke persoon.

Neem beter geïnformeerde beslissingen

Als je big data op de juiste manier gebruikt, kan dit helpen weloverwogen beslissingen te nemen over je videomarketing strategie én vanzelfsprekend ook over andere onderdelen van je marketingstrategie. Het kan je bijvoorbeeld helpen begrijpen:

  • Wat je doelgroep wil zien. Door de prestaties van je video content te analyseren, kom je erachter welke onderwerpen het meest aanspreken.
  • Hoe lang je video's moeten zijn. Door te kijken welke video's het populairst zijn, welke de meeste reacties en conversieratio's genereren en wanneer kijkers afhaken, kun je consequent video's maken met de optimale lengte.
  • Wanneer en waar je je video's het beste kunt delen. Door naar analyses te kijken, kun je ontdekken welke van je platforms de meeste betrokkenheid genereren en op welke tijden van de dag je je video's moet delen voor maximale impact.
  • Door belangrijke statistieken bij te houden, zoals het aantal weergaven, kijktijd, conversieratio en meer, kun je erachter komen welke van je video's je bedrijf helpen groeien.

Conclusie

Big data kan ongelooflijk waardevol zijn voor video marketeers. Het stelt je in staat je doelgroep en hun gedrag te begrijpen, nuttige inzichten te krijgen over hun pijnpunten en wat ze willen, en toegang te krijgen tot betrouwbare inzichten over wat werkt (en wat niet) met je bestaande video strategie.