De term content creator kennen we inmiddels allemaal wel. Influencer laten zich niet langer influencers noemen maar kiezen voor de term creators, content creators, content icons, content marketeer etcetera.
Table of Contents
Wat is een creator?
Hoe kan het dat deze individuen zo’n belangrijk onderdeel geworden zijn van het hedendaagse marketing landschap? En nog belangrijker, hoe kan jouw merk partnerschappen opbouwen met creators met een soortgelijke doelgroep als de jouwe? In deze blogpost onderzoeken we de opkomst van de creator en delen we inzichten om je te helpen de juiste creator te vinden.
De term zelf zorgt voor veel discussie. Verschillende social media platforms hebben hun eigen definities.
YouTube creator
YouTube verdeeld creators in ‘gevestigd’ en ‘aspirant’ om, gebaseerd op verschillen in aantallen volgers.
Facebook creator
Facebook beschouwt elke entiteit die een community opbouwt door inhoud op Facebook te publiceren als een creator, of het nu een individuele videomaker, uitgever of mediabedrijf is.
Instagram creator
Instagram beschouwt influencers en creators als één en hetzelfde. Het bedrijf zegt dat het de term creator gebruikt, omdat veel van zijn partners zichzelf zo zien.
Twitter creator
Twitter definieert een creator als elke entiteit die inhoud produceert. Het verdeelt de term verder in “artiesten” (bekend om hun vaardigheid in het creëren van een bepaald type inhoud) en “beïnvloeders” / “influencers” (bekend om hun stem of hun thought leadership in een bepaalde gemeenschap).
Voordelen samenwerken met creators
Werken met een creator en werken met een influencer kan heel verschillende marketingresultaten opleveren. Influencers hebben invloed op hoe hun volgers zich kleden, welke make-up ze moeten dragen of welke producten ze moeten kopen. Creators daarentegen creëren inhoud die mensen aanspreekt – handleidingen, een-dag-in-het-leven, tips, tutorials, enz. Echter zijn veel influencers ook creators en vice versa.
Ook zit er veel overlap tussen influencers en creators: ze produceren allebei content, werken samen met merken en hebben meestal een groot aantal volgers.
Van influencer naar creator
De term influencer verdwijnt langzaam naar de achtergrond. Het cliché van de influencer: gecureerde en gepolijste foto’s, bewerkte selfies, vage bijschriften, nep relatability, in scene gezette privé-jet foto’s en doorzichtige sponsoring wordt steeds minder gewaardeerd.
‘Creator’ is een term die meer authenticiteit uitspreekt, de hedendaagse consument hunkert naar authenticiteit. Meer merken laten de façade vallen en spreken zich uit over sociale en maatschappelijke kwesties. Consumenten verwachten geen perfectie van merken.
Als je het op de juiste manier doet, kan een samenwerking met een creator je merk een vleugje authenticiteit geven.