Hoewel het adhoc bedenken en creëren van content voor sommige bedrijven goed werkt, is het voor veel bedrijven een uitdaging om continu met kwalitatieve content op de proppen te komen. Daarom kiezen veel merken voor een strategische planning in de vorm van een contentkalender.
Een contentkalender is niets anders dan een overzicht waarop je kunt zien wat, waar en wanneer je iets gaat posten. Dit betreft alle typen content, het kan zijn een artikel op je website, een video op YouTube of een post op social media.
Met een contentkalender, bespaar je jezelf de stress die om de hoek komt kijken als je vlak voor de deadline nog moet verzinnen wat je gaat posten. Ook doet het vaak af aan de kwaliteit.
Een contentkalender geeft je houvast en sluit aan op je algehele marketingstrategie. In dit artikel bespreken we nog een aantal voordelen van het hebben van een contentkalender en manieren waarop je tot een content kalender komt.
Table of Contents
Begin met een brainstormsessie
Organiseer een brainstormsessie en nodig hiervoor diverse collega’s uit. Dit kunnen collega’s zijn uit je eigen team maar net zo goed uit andere teams. Het doel van de brainstormsessie is om nieuwe ideeën en onderwerpen te bedenken om te plaatsen. Sommige ideeën kun je direct inplannen op de contentkalender, andere ideeën kun je achter de hand houden.
Door de betrokkenheid en feedback van je doelgroep te analyseren, krijg je waardevolle inzichten over hun voorkeuren die je later kunt toepassen.
Behoudt consistentie
Wat content betreft is het van belang om consistent te zijn, om keer op keer informatieve, relevante en vermakelijke content te bieden. Dit gaat over de inhoud, maar ook over wanneer je post. Onregelmatig posten leidt over het algemeen tot mindere resultaten.
Wees op de hoogte
Wees op de hoogte van wat er speelt en wat er gaat spelen, denk aan vakanties, feestdagen en seizoenen. En nee, je hoeft niet elke feestdag uit het hoofd te leren, je contentkalender, die minimaal een maand van tevoren wordt gepland helpt je om tijdig blogs, social media posts en andere typen content voor te bereiden.
Draagvlak binnen de organisatie
Succesvolle bedrijven hebben hun sales en marketing op elkaar afgestemd. Uit onderzoek blijkt dat wanneer deze twee afdelingen samenwerken, er meer deals gesloten worden.
Een contentkalender is een handige tool om alle teams op de hoogte te houden. Het salesteam kan zien wat de marketingmensen hebben gepland en hen tips geven om de pijnpunten van hun publiek nauwkeuriger aan te pakken.