Over de definitie van een micro influencer zijn de meningen verdeeld. In dit artikel beschouwen we micro influencers als experts binnen een bepaalde niche met maximaal 50.000 volgers.
Meer informatie: Micro influencer agency
Hoewel de media alleen aandacht heeft voor celebrity influencers is de realiteit dat influencer marketing waarbij micro influencers betrokken zijn, voor de meeste bedrijven veel succesvoller zijn dan campagnes met mega influencers en celebrities. Ook het rendement op de investering blijkt vele malen hoger bij campagnes met micro influencers vs. mega influencers.
Table of Contents
Effectiviteit micro influences
Er zijn verschillende redenen om met micro influencers te werken. Hieronder bespreken we de belangrijkste.
Hoge betrokkenheidspercentages
Micro influencers hebben over het algemeen veel hogere betrokkenheidspercentages dan hun grotere volgers. Ze zijn nog niet dusdanig groot dat ze hulp nodig hebben om hun sociale accounts te beheren wat ervoor zorgt dat de interactie persoonlijk blijft.
Accounts met minder volgers hebben consequent hogere betrokkenheidspercentages dan accounts met grote aantallen volgers. Dit komt mede doordat micro influencers worden gevolgd door volgers die oprecht geïnteresseerd zijn in de berichten die de influencer plaatst. Mega influencers of celebrity influencers worden vaak enkel en alleen gevolgd vanwege hun bekendheid, niet per se omdat er oprechte interesse is in de content die de influencer post (uitzonderingen daargelaten).
Experts in een niche
Micro influencers zijn uitermate geschikt voor het promoten van niche- en specialistische producten. Micro influencers hebben vaak een onderwerp of niche waarover ze regelmatig posten, bijvoorbeeld cacao, fitness, beauty, reizen, moederschap of mode. Veel van hun volgers zullen geïnteresseerd zijn in dat specifieke onderwerp.
Als je van plan bent om met een micro influencers te werken, zoek dan naar degenen die jouw ideale klant interesseren.
Micro influencers zijn betaalbaarder
Micro influencers zijn vanzelfsprekend vele malen betaalbaarder dan mega influencers.
Hoge conversiepercentages
Het vertrouwen van volgers in micro influencers is groot, op het gebied van kennis, beoordelingen en aanbevelingen. Dit zorgt ervoor dat micro influencers een bijzonder groot effect hebben op de aankoopbeslissingen van mensen, alle positieve recensies of aanbevelingen die ze doen, kunnen van grote waarde zijn.
Er zijn enorm veel micro influencers
Een groot voordeel van het werken met micro influencers is dat er zoveel zijn waaruit je kunt kiezen. Wat je ook verkoopt, je zou micro influencers moeten kunnen vinden die een redelijk publiek hebben opgebouwd en die bereid zijn een samenwerking met je aan te gaan.