Zoals aan de meeste creatieve diensten hangt er ook een prijskaartje aan de voice over voor je bedrijfsfilm of commercial. Maar wat zijn redelijke tarieven? 5 euro, 150 euro, 500 euro? Goed om te weten dat er vooral een onderscheid wordt gemaakt tussen informerende online producties zoals bedrijfsfilms en commerciële producties zoals tv commercials.
Table of Contents
Tarieven bedrijfsfilm voice-overs
Bij bedrijfsfilms voice-overs, waar we elearnings en dergelijke voor het gemak ook onder scharen, wordt het voice-over tarief berekend aan de hand van het aantal woorden. Hoe langer de voice-over tekst, hoe hoger het bedrag. Klinkt logisch, aangezien een voice-over meer kwijt is wanneer een voice-over script meer woorden bevat. Vaak wordt wel een startfee gerekend, waardoor je vaak iets minder dan € 200 euro betaald voor een script van 200 woorden.
Tarieven radio & tv voice-overs
Aangezien de meeste commercials een lengte hebben van 30 seconden, gaat het bij het inspreken van radiocommercials en tv spots vooral om de buy-out, oftwel je koopt het recht om een stem een vol jaar in te mogen zetten op de Nederlandse radio en/of televisie. Hier variëren de tarieven nogal een beetje. Zo zijn er bekende Nederlanders die € 10.000 voor een spotje rekenen, en betaalbare voice-overs die voor € 500 tv-commercial inspreken. Je kunt dus stellen dat wanneer de stem bekender is, deze waarschijnlijk ook prijziger zal zijn.
Goedkope voice over tarieven
Bovenstaande ‘goedkope’ voice over tarieven zijn tarieven die wij in de praktijk aan onze stemmen betalen. Wanneer je via ons een voice-over inschakelt kun je erop vertrouwen dat je nooit teveel betaald hebt. Natuurlijk kan het altijd nog goedkoper, maar dan boet je in op de kwaliteit en dat is iets dat je nooit zou moeten willen. Want onthoudt: de voice-over is niet zomaar een stem, maar letterlijk de stem van jouw bedrijf. En je wilt natuurlijk niet ‘goedkoop’ klinken!