Wat is goede PR voor je bedrijf?

goede pr

Goede PR is op voorpagina van De Telegraaf of NU.nl staan met een sterke achterliggende public relations strategie. Maar dat is het kortst mogelijke antwoord. Wat goede PR echt is voor je bedrijf is leer je in dit artikel.

Een van de meest gestelde vragen aan het PR bureau is een inkopper: wat is goede PR voor je bedrijf? En hoe werkt PR in de zeer dynamische social media werkelijkheid van vandaag de dag? Vaak denkt men bij goede PR aan het genererena van free publicity, maar het is wel iet meer dan dat. Want dat zou de quote ‘het maakt niet uit wat ze over je zeggen, als ze maar over je praten’ omgaan voor iedere PR consultant.

Goede PR hangt af van doelstellingen

Het kortst mogelijke antwoord is natuurlijk dat goede PR natuurlijk afhangt van je marketing en communicatie doelstellingen. Maar wat echt goede PR is, blijft ook een beetje subjectief en voor meerdere interpretaties vatbaar. Want PR is een communicatiemiddel en geel doel op zich.

Toch kun je niet zeggen dat je PR automatisch goed doet, wanneer je de doelstellingen van je PR campagne hebt gehaald. Maar het kan ook zijn dat je PR campagne uitstekend uitgevoerd is, maar dat PR niet het juiste marketingmiddel bleek.

In zo’n geval spreken wij liever van een goede PR campagne, maar van een slechte PR consultant, want hij of zij hadden moeten kunnen inschatten of een PR campagne het gewenste resultaat zou opleveren. Goede of slechte PR is dus best lastig te kwalificeren, maar we doen een gooi:

Goede PR draagt bij aan de doelstellingen op het gebied van reputatie

Goede PR kun je dan ook het beste beschrijven als een complex proces. De jaren dat PR alleen maar het versturen van een persbericht was om zo landelijke aandacht te krijgen liggen al een tijdje achter ons. Goede PR zien we tegenwoordig als een relatie die je opbouwt met bijvoorbeeld journalisten en redacteuren maar ook met influencers op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn, Twitter en andere social media.

Goede PR draait niet alleen om aandacht

Aandacht is dus een belangrijk doel maar zeker niet het belangrijkste doel van PR. Door een goed beeld te hebben van wat je klanten (en hun doelgroep) doen, waar hun interesses liggen en wat hen boeit kan je hen op het juiste moment voorzien van het juiste bericht.

goede pr voor je bedrijf

Uiteraard is voor goede PR monitoring en terugkoppeling belangrijk, om te zien of je de doelstellingen die je hebt opgesteld wel zijn bereikt. Daarbij doe je echt goede PR uiteraard 360 graden: door tegelijkertijd zichtbaar te zijn via print en online media.

Je zou dus kunnen concluderen dat als je goede PR met een open vizier erop gericht is om het gesprek aan te gaan met stakeholders, of de communicatie tussen diverse stakeholders te faciliteren als goed te kwalificeren.

Belangrijke indicatoren voor goede PR zijn:

  • Openheid
  • Kwetsbaarheid
  • Deelbaarheid
  • Waardering

Maar, even los van alle PR definities, via public relations zoek je vooral samen op betrekkingsniveau naar een makkelijke manier om zaken tot stand te brengen. PR is daarbij uiteraard een middel om ruis (vaak onbelangrijke persoonlijke zaken) te beperken die het samenwerken in de weg staan. PR is tevens het vermogen om perspectieven goed om te kunnen draaien naar omstandigheden, voor zover je invloed reikt uiteraard.

Sterke public relations strategie

Samenvattend, goede PR is dus zeker niet een een tevreden manager of ondernemer met een slecht geschreven artikel die ergens op een onbelangrijke website het nieuws heeft gehaald. Goede PR is de voorpagina van De Telegraaf of NU.nl halen met een sterke achterliggende public relations strategie.

We hopen je een indruk te hebben gegeven van wat goede pr voor je bedrijf nu eigenlijk is door de ogen van een PR professional. En zoals je ziet is goede pr zeker geen sinecure. Wil je hulp met jouw PR communicatie strategie? En een offerte die gebaseerd is op return on investment? Wij vertellen je graag meer over hoe PR geld oplevert in plaats van geld kost.

Branding, marktonderzoek, bloggen, framing, PR embargo, customer journey, infograhics, brand marketing, earned media of paid media: marketing en PR is tegenwoordig een complex samenspel van vele onmisbare schakels. One Media schept helderheid middels informerende blogposts, strategisch advies en creatieve services.