Wat is PR-waarde?

pr waarde berekenen

Een bekend gezegde in de marketingwereld luidt: “van iedere marketing euro is de helft weggegooid geld, je weet alleen niet welke helft.” Maar is dit voor PR ook zo? Want PR is toch helemaal niet in geld meetbaar? Dat is nu een groot misverstand. Maar eerst de PR-waarde definitie.

PR-waarde betekenis

PR-waarde maakt de volledige impact en geldelijke opbrengst van PR-activiteiten inzichtelijk. Tegenwoordig wordt in PR-waarde berekening ook influencer en viraal social media bereik meegenomen. Kortom, PR-bureaus berekenen voor de PR-waarde wat de gegenereerde media-aandacht gekost zou hebben wanneer je aandacht via advertenties zou moeten inkopen.

Hoe bereken je de PR-waarde?

Wanneer je zelf de PR-waarde wilt berekenen, zou je onderzoek moeten doen naar wat vergelijkbare advertentietarieven zijn. Factoren die de tarieven beïnvloeden zijn hierbij:

  • Bereik
  • Positie
  • Boodschap
  • Impact
  • Sentiment
  • Afmetingen

Waarom alle mediawaarde factoren analyseren?

De reden waaarom je alle mediawaarde factoren moet berekenen is simpel. Wanneer je de voorpagina van Telegraaf.nl met jouw merk hebt gehaald is dat natuurlijk prachtig. Maar als jouw USP’s daarin duidelijk worden genoemd zal dat de waarde voor jouw bedrijf sterk verhogen. Wordt er duidelijk in het stuk jouw website genoemd, of nog beter, een directe link naar jouw website geplaatst is dat natuurlijk helemaal bingo en verhogend voor jouw PR-waarde.

Goede PR levert bijna altijd meer op dan het kost.

Wanneer alle factoren goed zijn meegenomen krijg je dus een goed beeld van wat jouw PR-campagne heeft opgebracht. Dan kun je ook de berekening maken wat je aan PR verdient hebt. Want goede PR levert bijna altijd veel meer op dan het kost, daarom zijn grotere bedrijven iedere maand druk in de weer met een goed persbericht.

Onbetaalbare PR..

Wat overigens lastig als PR-waarde is uit te drukken is de meerwaarde van een positief stuk door een journalist. Wanneer een betrouwbare website met veel autoriteit enthousiast over jouw merk is, zullen mensen die boodschap eerder voor waar aannemen dan een gewone ingekochte advertentie. De waarde hiervan blijft zelfs voor ervaren PR-consultants lastig om in geld uit te drukken, maar dat het veel is, is duidelijk.